Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Utbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens barnomsorg och utbildningsverksamhet från förskola och fritids till förskoleklass, grundskola, anpassad skola, gymnasieskola, vuxenutbildning och olika uppdragsutbildningar. Vår vision är att varje elev lämnar skolan rik på kunskaper och övertygad om sin förmåga att tillsammans med andra skapa sin framtid. Alla elever ska också minnas sin skoltid som trygg, rolig och lärorik. Utbildningsförvaltningens olika verksamheter har ett tydligt gemensamt fokus på alla barn och elevers förutsättningar för fullföljda studier.
Som en del i Partille kommuns arbete med fullföljda studier har utbildningsförvaltningen och social- och arbetsförvaltningen startat upp ett skolsocialt team. Teamet består av tre familjebehandlare som har sin anställning på social- och arbetsförvaltningen; två specialpedagoger som har sin anställning på utbildningsförvaltningen och en skolkurator med samordnande ansvar som har sin anställning på utbildningsförvaltningen. Gruppen utgår från gemensamma lokaler i centrala Partille och leds genom ett delat ledarskap mellan enhetschef för Familjehuset och enhetschef för elevhälsa.
Teamet, som började sitt arbete i augusti 2024, arbetar med riktade och intensiva insatser för ökad skolnärvaro hos barn och unga som har, eller riskerar att få, en hög problematisk skolfrånvaro. Målgruppen är elever i grundskolan med en frånvaro i spannet 40-75%. Genom teamets arbete erbjuds elever och deras familjer tidiga och samordnade insatser från skola och socialtjänst.
Vi kan stolt meddela att vår arbetsmodell kommer att presenteras på seminarium vid Mötesplats IFO i maj : En innovativ och kunskapsbaserad arbetsmodell för skolsocialt team.
Vill du höra höra mer om vårt arbete kan du göra det i webbinariet Från kunskap till praktik: så kan lokal kunskap användas i skolsociala team - Socialstyrelsen.
Länk: https://www.socialstyrelsen.se/kalendariet/fran-kunskap-till-praktik-sa-kan-lokal-kunskap-anvandas-i-skolsociala-team/
Är du ännu mer nyfiken på hur vi jobbar är du varmt välkommen att hänga med oss på vårt webinarium den 27e maj om Utvärdering och systematisk uppföljning i skolsociala team. Håll utkik i Skolverkets eller Socialstyrelsens kalendarium för anmälan!
ARBETSUPPGIFTER
Är du en person som ser möjligheterna och varje barns unika förutsättningar? Vill du vara med och göra skillnad? Nu finns möjligheten att vara med och skapa förutsättningar för att alla våra elever ska kunna fullfölja sina studier. Med anledning av att en av våra medarbetare går i pension söker vi nu en specialpedagog/speciallärare till vårt skolsociala team.
I din roll kommer du att ha en viktig funktion för det skolsociala teamets insatser. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att teamets arbete blir en del av en sammanhållen elevhälsoprocess där alla insatser genomförs i ett nära samarbete med rektor, lärare, elevhälsoteam och annan pedagogisk personal på barnets skola. Du kommer att arbeta med fördjupad kartläggning av elevens skolsituation i syfte att, tillsammans med övriga kompetenser i teamet, förstå de bakomliggande orsakerna till skolfrånvaron. Du kommer också att arbeta med att föreslå och genomföra effektfulla insatser för att öka elevens skolnärvaro. En viktig utgångspunkt i arbetet är att alla insatser som genomförs är samordnade, effektfulla och meningsfulla för elev, skola och familj.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är specialpedagog eller speciallärare och har flerårig erfarenhet av arbete inom elevhälsan. Det är meriterande om du har erfarenhet av samverkan med socialtjänsten.
Du behöver ha god förmåga att samverka tvärprofessionellt med olika professioner och verksamheter och att skapa engagemang hos dem du samarbetar med. Du behöver ha mycket god kännedom om skolans pedagogiska verksamhet och arbete med tillgängliga lärmiljöer, extra anpassningar och särskilt stöd. Du behöver också ha kunskap om evidensbaserad praktik och systematisk uppföljning och uppskatta att vara i uppstartsarbete med allt vad det innebär av innovation, uthållighet, drivkraft och att ibland stå ut med att inte veta.
Vi ser fram emot att träffa dig som är trygg i dig själv och ditt uppdrag. Du har en god förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt så att det bäst kommer barn, familjer och verksamheter till godo. Vi tror också att du har ett starkt engagemang för barns och ungas rätt till lärande, hälsa och utveckling genom tidiga och samordnade insatser.
Teamet erbjuds kontinuerligt kompetensutveckling och arbetar löpande med metodutveckling i syfte att hela tiden utgå ifrån bästa tillgängliga kunskapsläge.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Även ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister behöver uppvisas innan anställning.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.