Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Redovisningsekonom till Kommunstyrelseförvaltningen
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Redovisningsekonom
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är cirka 275 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, inköp, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor. Tjänsten och arbetsuppgifterna Vi söker en erfaren redovisningsekonom till redovisningsenheten inom Kommunstyrelseförvaltningen i Botkyrka kommun. I rollen ansvarar du för kvalificerat redovisningsarbete kopplat till kommunens boksluts- och rapporteringsprocesser. Du arbetar nära andra ekonomer inom redovisning och verksamhetsstyrning och hanterar både löpande uppgifter och mer komplexa ekonomiska frågor. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: - bokslutsarbete och årsredovisningsarbete - avstämning och analys av balans- och resultaträkning - upprättande av bokslutsbilagor och granskning av bokslutsunderlag - redovisning av moms, skatter, pensioner, löneskatter och leasing - särredovisning av VA-verksamhet samt redovisning kopplat till exploatering bokslut av anläggningsredovisning inklusive avskrivningar - aktivering i anläggningsmodulen - avstämning mot huvudbok - lägga upp nya projektkoder i ekonomisystemet - rapportering till SCB. Utöver det löpande redovisningsarbetet ansvarar du för att upprätta och uppdatera rutiner, manualer och processkartor kopplade till redovisningsområdet. Du är delaktig i att säkerställa att arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagar, regelverk och rekommendationer. I tjänsten ingår även kontakt med kommunens revisorer samt medverkan vid granskningar och revisioner. Vi erbjuder dig Hos oss blir du en del av ett kunnigt och engagerat team där samarbete och kunskapsutbyte är en naturlig del av arbetsvardagen. Redovisningsenheten är en viktig del av kommunens ekonomifunktion och arbetar tillsammans med övriga delar av ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten för att säkerställa en god ekonomisk hushållning. Vi befinner oss i ett skede där flera ekonomiprocesser utvecklas och förbättras. Du kommer att ha möjlighet att bidra med din kompetens i både interna projekt och förbättringsinitiativ, bland annat kopplat till systemanvändning, rutiner och digitalisering inom redovisningsområdet. Vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö där det finns möjlighet till visst distansarbete och individuell anpassning av arbetssätt. Du får även tillgång till interna utbildningar och utvecklingsmöjligheter inom ekonomi och kommunal styrning. Hos oss får du ett meningsfullt uppdrag där du är med och bidrar till att kommunens resurser används på ett ansvarsfullt och hållbart sätt – för Botkyrkaborna idag och imorgon. Du som söker till oss Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi, exempelvis från universitet, högskola eller yrkeshögskola, med inriktning mot redovisning eller annan relevant ekonomisk inriktning. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete och är trygg i hela bokslutsprocessen. Övriga krav för tjänsten: - Du har arbetat i Unit4 ERP (tidigare Agresso) i en roll med redovisningsansvar - Du har arbetat med avancerade funktioner i Excel, såsom pivottabeller, formler och dataanalys - Du har erfarenhet av att dokumentera ekonomiska underlag och rapporter på svenska i både tal och skrift - Du har tillämpat lagar och rekommendationer inom redovisning, exempelvis RKR:s anvisningar, i praktiskt arbete Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i Proceedo (försystem för leverantörsreskontra) samt tidigare har arbetat inom kommunal sektor eller i en större organisation. Vi ser det även som meriterande om du har bred systemvana, gärna från arbete i flera ekonomisystem, samt ett tekniskt intresse som gör att du aktivt bidrar till att utveckla och effektivisera digitala arbetssätt. För att trivas i rollen söker vi dig som är analytisk och har förmåga att se samband och tolka ekonomisk information i ett större sammanhang. Du är strukturerad och har lätt för att arbeta metodiskt med flera parallella uppgifter där kvalitet, riktighet och deadlines är centrala. Arbetet sker både självständigt och i nära samarbete med kollegor och andra funktioner, vilket gör att vi värdesätter din samarbetsförmåga och vilja att bidra till ett gott arbetsklimat. Du är också resultatorienterad och har ett intresse för teknik och digitala lösningar – något du gärna använder för att effektivisera och förbättra arbetssätt inom redovisning.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-06
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Bokförare Upphandlare Administratör Ekonomiansvarig HR-administratör Kontorsservicemedarbetare Leverantörsreskontraansvarig CFO (Chief Financial Officer)
24 apr
Controller Senior Controller Finansiell rådgivare
28 apr
Ekonom Ekonomiassistent Redovisningsekonom Redovisningskonsult
Idag