VoB Syd är ett kommunägt bolag inom socialtjänstens område. Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Kommunförbundet Skånes kommuner. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte.
VoB står för Vård och behandling. Bolagets verksamhet består av utrednings- och behandlingshem, stödboende samt jour- och familjehemsverksamhet. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU). Med utgångspunkt från beprövade och kunskapsbaserade metoder bidrar VoB:s verksamheter till förändring som gör skillnad i klienternas liv. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.
VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås genom mottot frihet under ansvar. Vårt arbete präglas av professionalitet och hög kompetens. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård.
Familjehuset i Lund är ett utrednings- och behandlingshem för barn och familjer. Verksamhetens övergripande uppdrag är att bistå kommunernas socialtjänst i arbetet med familjer med barn i åldern 012 år och kan även ta emot medföljande äldre syskon. På Familjehuset utgår arbetet från barnets behov och rättigheter, med ett anknytningsteoretiskt perspektiv och synsättet att all utveckling sker i relation. Behandlings- och utredningsarbetet vilar på miljöterapeutisk grund och utgår från grundprinciperna enligt BBIC. Under placeringen erbjuds bland annat samspelsbehandling under strukturerade former, föräldra- och barnsamtal samt utvecklingsbedömningar enligt ASQ.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamhetens kvalitet, ekonomi, utveckling, personal, kundrelationer, marknadsföring och ekonomiskt resultat.
Det innebär bl a att det i arbetsuppgifterna ingår att:
• Upprätta verksamhetsplan, budget, bokslut samt följa upp resultat vid enheten.
• Utforma, följa upp och vidareutveckla behandlingsmetoder, rutiner och strukturer.
• Tillse att verksamheten i övrigt upprätthåller god kvalitet och följer gällande lagstiftning, exempelvis då det gäller journalföring och övrig dokumentation.
• Utveckla samverkan med socialtjänst.
• Arbetsleda personal, svara för rekrytering och handlägga övriga personalfrågor i enlighet med arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftning.
KVALIFIKATIONER
Du som söker den här tjänsten har hög integritet och god förmåga att samarbeta både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Du har erfarenhet av arbetsledning och god förmåga att motivera andra för att uppnå gemensamma mål. Du möjliggör för engagemang och delaktighet och är tydlig, tycker det är viktigt att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla parter. Du är inlyssnande och har förmåga att tillvarata och ge förutsättningar att utveckla goda idéer.
Du är ekonomisk medveten och har erfarenhet av budget- och verksamhetsplanering.
Att tillse att god kvalitet upprätthålls i verksamheten liksom att tänka strategiskt är naturligt för dig. Du är strukturerad, sätter upp mål och håller deadlines.
Du som söker är socionom eller har annan adekvat högskoleexamen med beteendevetenskaplig inriktning om minst 180 högskolepoäng och som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av arbete nom socialtjänst och det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta på HVB, gärna med den aktuella målgruppen. Vidare har du goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt om dokumentation, journalföring och BBIC.
ÖVRIGT
Kollektivavtal: AB/HÖK vård- och omsorg . Inför en anställning inhämtas utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Du behöver ha B-körkort.