Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt närmare 2,1 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 900 anställda och har 18 700 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Luleå tekniska universitet är ett av Sveriges ledande tekniska lärosäten och spelar en aktiv roll i omställningen mot ett hållbart samhälle. Universitetet erbjuder en inspirerande arbetsmiljö i nära samverkan med industri, myndigheter och internationella aktörer.
Arbetsuppgifter
Luleå tekniska universitet, LTU, har fått en stark position i forskningspropositionen 2024, där batteriområdet särskilt lyfts fram. LTU har även tilldelats ett nationellt ansvar att utveckla utbildningar för yrkesverksamma inom produktion kopplad till den gröna omställningen.
Under 2025 ska fem korta kurser utvecklas med fokus på IT/OT-integration inom batteriproduktion. Dessa riktar sig både till universitetets studenter och som uppdragsutbildningar till industriella aktörer, med en potentiell marknad i hela Europa – särskilt i regioner där det investeras i batteriproduktion.
För att stödja detta arbete söker vi nu en resurs med expertkompetens som på projektbasis under 2025 kan bidra i utvecklingen och marknadsföringen av kurserna. Uppdraget är att arbeta nära ämnet Cyberfysiska system och stödja kursutveckling i ett samverkansdrivet sammanhang.
De fem kurserna som ska tas fram är:
• Översiktskurs: Batteriproduktionens värdekedja
• Produktion av aktiva batterimaterial
• Produktion av battericeller
• Produktion av batterimoduler och -pack
• Integration av batterier i fordonsproduktion
Alla kurser inkluderar ett fokus på cyberfysiska system och IT/OT-integration.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har yrkeserfarenhet från batterivärdekedjan och som självständigt kan identifiera, planera, skapa förutsättningar för och genomföra aktiviteter inom ramen för en samverkanskontext.
Krav:
• Doktorsexamen
• God kännedom om svenska och europeiska ramverk för forsknings-, utbildnings- och innovationsfinansiering samt praktisk erfarenhet av arbete inom dessa
• Erfarenhet inom området Produktionssystem och Produktionsautomationssystem eller motsvarande.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
Meriterande är akademiskt och industriellt nätverk inom batteriproduktion, både nationellt och internationellt – gärna även i Horizon Europas partnerskapsländer (till exempel Kanada, Norge, Schweiz, Storbritannien och Sydkorea)
Vi söker dig som är resultatinriktad, initiativtagande och trygg i att arbeta i nära dialog med både akademiska och industriella samarbetspartners.
Information
Anställningen är en tidsbegränsad projektanställning på heltid fram till 25-12-31, med placeringsort Luleå. Start enligt överenskommelse.
Ytterligare information
För frågor om tjänsten, kontakta: Pär- Erik Martinsson, Verksamhetsledare, ProcessIT Innovations, 070-207 7114,
[email protected]
Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 27 maj 2025
Referensnummer: 2121–2025