Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Tillsynsjurist, visstid, till Stadsbyggnadskontoret

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 350 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje. Välkommen till oss Vill du vara med och skapa förutsättningar för att få Stockholm att växa och utvecklas till en huvudstad rustad för morgondagens utmaningar och möjligheter - välkommen till oss på Stadsbyggnadskontoret! På bygglovsavdelningen arbetar ca 100 medarbetare. Avdelningen består av tre bygglovsenheter, en inspektörsenhet, en tillsynsenhet, en enhet för bostadsanpassning samt en bygglovstabsenhet. Tillsynsenheten består av en chef och åtta medarbetare som innehar roller som jurist och tillsynshandläggare. Enheten arbetar med PBL-tillsyn som olovligt byggande och olovlig användning, ovårdade tomter och andra åtgärder som strider mot lagen. Enheten ansvarar även för tillsyn över obligatorisk ventilationskontroll (OVK), hissar, enkelt avhjälpta hinder och IMDB samt fungerar som ett juridiskt stöd för hela avdelningen. Vi söker nu en tillsynshandläggare för ett föräldravikariat på 17 månader. Vi erbjuder På Stadsbyggnadskontoret blir du en viktig del av en myndighet i förändring där vi alla är aktiva, tillgängliga och trovärdiga. Vi erbjuder dig en inspirerande och lärande arbetsplats där du får goda möjligheter att utvecklas och lära nytt. Som medarbetare hos oss kan vi erbjuda: - utvecklande och självständiga arbetsuppgifter - kompetenta och kreativa kollegor - regelbunden och relevant kompetensutveckling i den dagliga verksamheten och i form av föreläsningar och seminarier - generösa flextidsramar - friskvårdsbidrag och andra rabatter på olika aktivitetsmöjligheter Läs mer om våra förmåner via länken: Förmåner Stockholm stad Din roll Rollen som tillsynsjurist innebär att utreda tillsynsanmälningar, hantera komplexa juridiska frågor, göra tillsynsbesök med tillhörande dokumentation samt fatta korrekta åtgärder med stöd av lagen. Du kommer att handlägga en stor variation av ärenden såsom olovliga boenden, olovligt uppförda byggnader, ovårdade tomter och byggnader samt hantera enkelt avhjälpta hinder. Du tar fram yttranden, fattar beslut samt formulerar tjänsteskrivelser med beslutsförslag till stadsbyggnadsnämnden samt skriver överklagan och yttranden till domstol och även biträder vid syn och muntlig förhandling i domstol. I tjänsten ingår många kontakter både internt inom staden, men även externa kontakter såsom anmälaren, fastighetsägaren, motpartens jurister eller andra berörda. Som medarbetare är du även med och utvecklar bedömningsgrunder samt tar fram rutiner och riktlinjer för enhetens arbete. Utöver det fungerar du som juridiskt stöd för både enheten och avdelningen. Du gör rättsutredningar och bistår vid svar med remisser för avdelningen. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: - en avslutad och godkänd juristexamen - erfarenhet av arbete med tillsynshandläggning inom PBL - erfarenhet av arbete med myndighetsutövning - mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift - B-Körkort I denna rekrytering lägger vi särskilt stor vikt vid dessa kompetenser : För att lyckas i rollen söker vi en engagerad och professionell person som kan bidra till vår verksamhet med sin förmåga att samarbeta, kommunicera och leverera service av hög kvalitet. Din kommunikation präglas av tydlighet i såväl tal som skrift, med en förmåga att anpassa kommunikationen utifrån mottagaren. Rollen kräver en mycket god samarbetsförmåga, genom att du är lyhörd och bygger goda relationer på ett flexibelt och förtroendeingivande förhållningssätt. Ditt arbetssätt kännetecknas av en god struktur med en förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Myndighetsrollen kräver en beslutsamhet där du fattar beslut enligt kontorets riktlinjer och dess rutiner som är grundade i lagstiftningen. Du besitter en god förmåga att göra rättssäkra bedömningar, vilket innebär att du kan fatta egna beslut vid begränsad information eller tidspress, samtidigt som du tar ansvar för att söka stöd av kollegor vid behov. Du behöver vara en lagspelare som trivs i en dynamisk miljö där flexibilitet och anpassningsförmåga är avgörande. Du kommer att ha många bollar i luften samtidigt och kommer behöva prioritera och hantera flera arbetsuppgifter parallellt. Övrigt I denna rekrytering är det personliga brevet inte obligatoriskt. Vi använder oss av urvalsfrågor i ansökningsförfarandet för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som kandidat. Notera att det tydligt ska framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det tillsammans med urvalsfrågor ligger till grund för vårt urvalsarbete. I denna rekryteringsprocess kommer arbetsprov att användas. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-06
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 3 - 6 Månader