I Region Kronoberg är vi 6500 personer som jobbar för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag.
Tjänsten som statsbidragssamordnare är placerad på hälso- och sjukvårdens stab på den nybildade enheten Strategi, planering och uppföljning. Uppdraget omfattar alla statsbidrag för hela Region Kronoberg.
Det huvudsakliga uppdraget för enheten Strategi, planering och uppföljning är att vara ett stöd till hälso- och sjukvårdens ledning och förtroendevalda genom utredningar, strategier, politisk ärendehantering och uppföljning av ekonomi och verksamhet.
Vi planerar ha intervjuer 11 och 12 juni.
ARBETSUPPGIFTER
Utveckla rutiner: Medverka i arbetet med att utveckla rutiner för hantering och redovisning av statsbidrag.
Bevakning av bidrag: Bevaka när för Region Kronoberg relevanta statsbidrag utlyses.
Administrera statsbidrag: Hantera och övervaka alla aspekter av statsbidrag, inklusive ansökningar och rapportering.
Beslutsunderlag: Ta fram och förbereda beslutsunderlag för politiska instanser eller för direktörer för att säkerställa informerade beslut. I dialog och samverkan med verksamheterna komma fram till hur statsbidragen bäst används.
Rekvirering av bidrag: Ansvara för att rekvirera bidrag från staten och säkerställa att alla krav och riktlinjer följs.
Återredovisning: Återredovisa mottagna bidrag till staten enligt gällande regler och tidsramar. Region Kronobergs användning av statsbidrag ska även årligen återrapporteras till ansvariga nämnder/styrelse.
Kontakt och samarbete: Upprätthålla regelbunden kontakt och samarbete med finanschef, ekonomiservice, ekonomichef för hälso- och sjukvård samt verksamhetsansvariga för att säkerställa korrekt och effektiv hantering av statsbidrag.
Tidplaner: Utarbeta och följa upp tidplaner för ansökan, rekvirering och återredovisning av statsbidrag för att säkerställa att alla deadlines hålls.
Kommunikation: Kommunicera med relevanta interna och externa parter för att säkerställa korrekt informationsflöde gällande statsbidrag.
Utbildning: Informera och utbilda personal om processer och riktlinjer för statsbidragshantering.
KVALIFIKATIONER
Akademisk examen med ekonomiinriktning
Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation samt hälso-och sjukvård är meriterande.
Även erfarenhet av arbete med projekt är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som att du är organiserad, analytisk, tar egna initiativ och har en god samarbetsförmåga.
Vi erbjuder dig: En tjänst där det finns stort utrymme för att tillsammans med verksamheterna bygga upp en ny och för organisationen viktig roll.
Arbetsplatsen är placerad i regionhuset där vi arbetar aktivitetsbaserat.
ÖVRIGT
Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.
Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.