Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Interim kommunikationschef till kund i Stockholm
Skicka ansökan 17 dagar kvar
Interimschef Avdelningschef Kommunikationschef
17 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vår kund i Stockholm har behov av en tillfällig kommunikationschef under perioden som en ersättningsrekrytering görs. Perioden sträcker sig från juli 2025 till slutet av juni 2026 med möjlighet till förlängning tre månader. Tjänsten som avdelningschef för kommunikationsavdelningen är placerad på divisionen för Myndighetsstöd. Kommunikationsavdelningen är en av sex avdelningar på divisionen. Kommunikationsavdelningen ansvarar för att driva och utveckla organisationens interna och externa kommunikation inklusive organisationens arbete med kriskommunikation. Avdelningen ansvarar även för:

• Kundens presstjänst samt samordning och stöd i mediekontakter

• Kundens grafiska profil

• Kundens interna och externa webbplats samt sociala mediekanaler

• Språkvård och redaktionell tillgänglighet.

Avdelningen består i dagsläget av en kommunikationschef, två kommunikationsrådgivare, fyra kommunikatörer, en webbansvarig, en pressansvarig samt en sociala medieansvarig. När en ny avdelningschef har rekryterats och tillträder sin tjänst övergår behovet i att under en period överlämna till och introducera den nya chefen.

Nedanstående lista beskriver de arbetsuppgifter som ingår i avdelningschefens arbetsuppgifter. Uppräkningen utgör exempel, och det kan även förekomma ytterligare arbetsuppgifter.

  • Säkerställa att avdelningen levererar enligt uppdrag.
  • Vara ett stöd för avdelningens medarbetare
  • Ha regelbundna avstämningar med avdelningens medarbetare.
  • Ha regelbundna avdelningsmöten
  • Vara ett stöd för avdelningens medarbetare i kontakter och samarbeten med övriga enheter/avdelningar inom organisationen
  • Delta i möten som rör avdelningens verksamhet där andra enheter/avdelningar vill ha ändringar eller stöd.
  • Vid behöv hjälpa medarbetarna att prioritera mellan deras olika arbetsuppgifter
  • Hantera personalfrågor och personalplanering.
  • Hantera avdelningens budget och fakturor kopplade till avdelningen.
  • Delta i divisionens ledningsgrupp.
  • Delta på generaldirektörens föredragningar.
  • Delta på ledningsgruppmöten en gång per månad och ta upp aktuella frågor kopplade till avdelningen.
  • Vara ett stöd för GD och ledningsgrupp i internkommunikation.

Skallkrav

  • Minst fem (5) års arbetslivserfarenhet som kommunikationschef.
  • Minst fem (5) års chefserfarenhet med personalansvar.
  • Erfarenhet av att ha en samordnande roll med flera olika kontaktytor. Goda kunskaper i MS Office.
  • Goda kunskaper i svenska avseende tal och skrift, vilket innebär att kunna tillgodogöra sig information samt kommunicera inom ramen för uppdraget.
  • Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Börkrav

  • Arbetslivserfarenhet som interimschef.
  • Arbetat inom statlig myndighet.

Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.  

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-02
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk