Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare inom personskydd
Skicka ansökan 12 dagar kvar
Handläggare
12 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en viktig del i Säkerhetspolisens uppdrag att skydda den centrala statsledningen och internationellt skyddsvärda personer? Är du flexibel, nytänkande och tycker om att jobba tillsammans med andra för att uppnå bästa resultat? Välkommen med din ansökan.

Tillsammans skyddar vi Sverige.

Ort: Stockholm

Sista ansökningsdag: 2025-05-19

Referensnummer: 2025-6612

Det här är ditt uppdrag

Personskydd handlar till stor del om förebyggande arbete för att skyddspersonerna ska kunna genomföra sitt uppdrag tryggt och säkert, samtidigt som de ska kunna röra sig fritt och ha nära kontakt med allmänheten. Säkerhetspolisen ansvarar också för personskyddet vid vissa utländska besök till exempel statsbesök.

Vi söker nu handläggare till flera olika grupper inom personskydd och arbetsuppgifterna kan variera utifrån vilken grupp man tillhör. Uppdraget kan bland annat bestå av underrättelsebaserat arbete där information inhämtas och bearbetas för att bedöma behov av sårberhetsreducerade åtgärder för skyddspersonerna. I din roll kan du även förväntas planera och initiera, samt i vissa fall delta i, genomförandet av sårbarhetsreducerande åtgärder tillsammans med övrig personal på myndigheten. Du arbetar i en omvärldsberoende polisiär verksamhet av operativ karaktär med höga krav från våra uppdragsgivare. Vidare kommer du även vara delaktig i metod- och utvecklingsarbete inom ditt verksamhetsområde.

Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.

Krav:

  • Polisexamen och/eller akademisk examen, alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant
  • Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
  • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Erfarenhet av personskyddsarbete
  • Erfarenhet från något av Säkerhetspolisens verksamhetsområden
  • Allmän god IT-kunskap

Det här är kollegan vi söker

Vi söker en utåtriktad och kommunikativ person med en stark kontakt- och samarbetsförmåga. Du är flexibel och har förmågan att växla mellan olika arbetsuppgifter, oavsett om det handlar om kontorsarbete eller mer operativa uppgifter. Din förmåga att samla in, bearbeta, bedöma och delge information är några av dina styrkor och du är en god myndighetsrepresentant. Vi värdesätter en prestigelös, nytänkande och utvecklingsfokuserad inställning, och du har en god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 56 42. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du

Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se

Ansökan ska ha kommit in senast 2025-05-19.

Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan.

Urvalsfrågor:

1. Har du polisexamen, akademisk examen eller annan relevant utbildning? Om Ja, vilken utbildning?

2. Har du minst två års relevant arbetslivserfarenhet? Om Ja, beskriv din erfarenhet.

3. Har du god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift?

4. Har du svenskt medborgarskap?

5. Har du erfarenhet av personskyddsarbete? Om Ja, beskriv din erfarenhet.

6. Har du erfarenhet från något av Säkerhetspolisens verksamhetsområde? Om Ja, beskriv din erfarenhet.

7. Har du allmän god IT-kunskap?

Urval och intervjuer kan ske löpande.

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.

I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.

Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-04-15
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare