I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.
Individ och familjeomsorgen i Vingåker är en framåtsträvande arbetsplats. Vi strävar efter att vara en dynamisk arbetsplats i framkant och månar om vår arbetsmiljö. Vi har omorganiserat vår arbetsplats med en första linjens mottagning som hanterar inkomna ansökningar och första kontakten med individen.
Arbetet hos oss är både utmanande, stimulerande och varierande. Hos oss har vi en god teamkänsla och ett tydligt fokus på vår psykosociala arbetsmiljö med stöttande kollegor, nära till arbetsledning och extern handledning.
Du har möjlighet att påverka din arbetssituation genom arbetstidsanpassning och tid för återhämtning då arbetsplatsen erbjuder 35 timmars arbetsvecka.
Idag består Individ och familjeomsorgen av en verksamhetschef, två enhetschefer, tre gruppledare inom varje team samt en reception. Teamen består av:
• Vuxenenheten (Ekonomiskt bistånd, Äldre- och funktionshinderomsorg, Vuxen)
• Barn/Unga (Barnutredare, Familjehemsutredning, öppenvård, stöd och behandling)
• Mottagning/Första linjen (Mottagning, Administration, Insatser utan behovsprövning)
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och förstärka och utveckla vårt arbete inom försörjningsstöd.
Arbetet som handläggare inom försörjningsstöd innebär myndighetsutövning via handläggning av ansökningar om försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd enligt SoL.
Vår utmaning och målsättning är att minska antal personer som är beroende av försörjningsstöd, varför en stor och viktig del av arbetet är att via kartläggning och systematiskt arbete säkra den egna individens möjlighet till egen försörjning.
Samverkan och samarbete såväl internt som externt, med andra myndigheter så som arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Sörmlands olika sjukvårdsenheter, är en viktig del av arbetet.
I kommunen pågår ett arbete gällande regeringens förslag om ett aktivitetskrav för försörjningsstöd som föreslås införas 1 juli 2026, med syfte att få fler i arbete och egenförsörjning, vilket ska innebära krav på deltagande i samhällsnyttiga aktiviteter för att bryta passivitet och skapa nationell likformighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomutbildning eller utbildning vi finner likvärdig.
Du ska ha tidigare erfarenhet ifrån arbetsområdet, myndighetsutövning och god kännedom om aktuell och förekommande lagstiftning.
Tidigare erfarenhet av Treserva är meriterande.
Som person har du lätt för att samarbeta och är aktivt ansvarstagande i ditt arbete.
God datorvana och erfarenhet från dokumentation, för ett rättssäkert arbete är ett krav.
Det är viktigt att du har ett professionellt bemötande och förhållningssätt och att du är en person med intresse för att utveckla det sociala arbetet och ser möjligheterna istället för hinder.
Språkkunskaper utöver svenska och engelska är en extra merit.
Vi eftersträvar en jämn könsfördelning. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Körkort är ett krav. Intervju kan komma att ske kontinuerligt under rekryteringsperioden.
ÖVRIGT
Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.