Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Är du en effektiv administratör och handläggare med kompetens av olika typer av statsbidrag? Med kort varsel söker vi nu en handläggare av statsbidrag m m till samhällsbyggnadsavdelningen, Enheten för social hållbarhet.
Tillsammans med Kulturmiljöenheten, Plan- och byggenheten samt Enheten för samhällsskydd och beredskap ska enheten bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom våra ansvarsområden. På enheten arbetar ca 10 medarbetare. Du kommer arbeta i en dynamisk och inspirerande arbetsgrupp med kollegor som var och en bidrar med expertkunskaper inom sina områden.
En viktig del av länsstyrelsens uppgifter är att handlägga och besluta om olika typer av bidrag. Nu behövs en tillfällig förstärkning för administration och handläggning av enhetens olika stödtyper inom integration, mäns våld mot kvinnor och personligt ombud.
Arbetsuppgifter
Som handläggare av bidrag inom integration, personligt ombud och mäns våld mot kvinnor kommer du vara en del av det strategiska regionala arbetet för att främja länets utveckling. I arbetsuppgifterna ingår bl a att;
- ansvara för att genomföra utlysningar av statsbidragen inom integration och mäns våld mot kvinnor;
- administrera och pröva ansökningar om statsbidrag inom integration, mäns våld mot kvinnor och personligt ombud som inkommer under perioden;
- administrera utbetalningar av beviljade statsbidrag;
- följa upp både verksamhet och ekonomi i de projekt som beviljats statsbidrag. I uppgifterna ingår bland annat att samla in och analysera information från projekten, genomföra projektbesök, sammanställa beslutsunderlag, texter och rapporter samt hålla muntliga presentationer. Arbetet är till delar mycket självständigt;
- handlägga och administrera eventuella beslut om återkrav;
- sammanställa information till länsstyrelsens webbplats för de olika statsbidragen och ansvara för att relevant information om beviljade projekt och bidrag rapporteras in i relevanta IT-system;
- samverka internt och arbeta samordnat med enhetens övriga medarbetare och särskilt dina kollegor inom integration och mäns våld mot kvinnor;
- delta i olika regionala och nationella nätverk relaterade till de olika statsbidragen;
- delta i genomförandet av ett utvecklingsarbete kring administrationen av statsbidragen gemensamt för hela avdelningen, i samarbete med enhetschefer och övriga medarbetare;
- ansvara för delar av de årliga rapporteringarna som följer med uppdragen.
Andra uppgifter och typer av bidrag kan tillkomma. Resor inom länet och inom landet förekommer normalt i tjänsten.
Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har:
- minst en gymnasieutbildning inom ekonomi eller administration eller annan treårig universitetsförberedande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig;
- goda kunskaper i eller dokumenterade erfarenheter av redovisningsekonomi;
- goda kunskaper i eller dokumenterade erfarenheter av administration;
- vana av att arbeta i MS officepaketet och av att hantera Excel;
- god förmåga att arbeta i olika IT-system, såsom Sharepoint och Platina;
- förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat.
- B-körkort.
Meriterande är:
- erfarenhet av projektuppföljning eller handläggning av bidragsmedel i offentlig sektor.
- erfarenhet av annan handläggning och administration i offentlig sektor.
- liknande arbetsuppgifter med stödhandläggning på en länsstyrelse.
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Vi vill att du:
- har en god förmåga att samarbeta med andra och är lösningsorienterad
- är öppen, flexibel och serviceinriktad
- kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har en god förmåga att kommunicera enkelt och begripligt
- är systematisk, strukturerad och arbetar effektivt
- är självgående och har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt
Det är viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Din förmåga att vara en god representant för länsstyrelsen är central. Vi kommer att ta hänsyn till erfarenheter och personliga egenskaper som passar för tjänsten.
Om tjänsten
Anställningen är ett vikariat på heltid (100 %) under 6 månader. Startdatum för anställningen är 13 januari 2026.
Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef Anne-Louise Gjuse. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (SACO) och Anna Forsberg (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast 30 december 2025 via länsstyrelsens hemsida www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Genom att ansöka till tjänsten godkänner du att länsstyrelsen hanterar och sparar dina personuppgifter. Länsstyrelsen hanterar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Här kan du läsa mer om myndighetens hantering av personuppgifter www.lansstyrelsen.se/dataskydd. Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR-enheten för att få hjälp med din ansökan
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook och LinkedIn.