Arbetsbeskrivning
Västerås stad har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en bättre och mer rättvis rekryteringsprocess. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor som blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Här får du ett varierat arbete med möjlighet att tänka nytt, vara kreativ och driva utveckling. Du får vara med och bygga något från början tillsammans med andra som verkligen vill göra skillnad för våra seniorer.
Dina arbetsuppgifter
Vi är friskare och lever längre än tidigare och seniorer idag har nya önskemål, intressen och behov. Som aktivitetsledare påverkar du hur vi möter dessa behov genom att utveckla och skapa en modern och attraktiv mötesplats. En levande miljö för stadens seniorer som präglas av gemenskap, hälsa och meningsfullhet.
Du arbetar förebyggande och hälsofrämjande med målet att stärka seniorers välbefinnande, delaktighet och livskvalitet. Du ansvarar självständigt för verksamheten och arbetet är omväxlande. Det innebär att du planerar, leder och utvecklar aktiviteter utifrån besökarnas intressen och behov. Det kan vara samtalsträffar, föreläsningar och fysisk aktivitet. Genom att uppmuntra och inspirera seniorerna till att själva vara delaktiga och anordna evenemang bygger vi en aktiv mötesplats.
Du samarbetar med föreningar, organisationer och kollegor från andra mötesplatser. Du är skicklig på att tänka nytt och skapar nya samarbeten för att utveckla aktiviteter och skapa meningsfullt innehåll. I arbetsuppgifterna ingår också att sköta praktiska uppgifter som hör till vardagen på mötesplatsen för att verksamheten ska fungera.
Din kompetens
Du har ett genuint intresse av målgruppen äldre och motiveras av att stärka deras självständighet och välbefinnande. Din utbildningsbakgrund är akademisk examen som exempelvis beteendevetare, folkhälsovetare eller socionom. Du har erfarenhet av arbete inom vård- och omsorg eller socialt arbete. Vi ser också positivt på om du har erfarenhet av hälsofrämjande arbete med målgruppen äldre, aktivitetsplanering eller samverkan med externa aktörer.
Som person är du trygg, självgående och initiativtagande. Du trivs med att skapa goda relationer, samarbeta och kan lätt anpassa dig i en ny situationen med människor med olika behov. Du är kreativ och trivs med att kombinera planering och ledarskap med praktiska uppgifter i vardagen. Dina IT-kunskaper är goda och du är bekväm med digitala verktyg och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Det kan förekomma aktiviteter på annan tid än dagtid och därmed arbetar du vissa kvällar och helger.
Vi erbjuder
Du får ett variationsrikt arbete med stort handlingsutrymme för att tänka nytt, vara kreativ och driva utveckling med delaktighet. Hos oss får du vara med och bygga något från början tillsammans med andra som verkligen vill göra skillnad för våra seniorer.
Du kommer att tillhöra den förebyggande enheten som är en ny spännande enhet inom vård- och omsorgsförvaltningen. På enheten arbetar digitala handledare, anhörigkonsulenter, arosfixare, seniorguider, syn- och hörselinstruktör, aktivitetsledare, utvecklingsledare och verksamhetsutvecklare. Enheterna arbetar aktivt med att skapa och utveckla nya och befintliga mötesplatser. I dagsläget gäller de aktuella tjänsterna för Seniorpunkten eller Skallbergets mötesplats.
Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb.
Läs gärna mer här: Mötesplatser för äldre - Västerås (https://www.vasteras.se/omsorg-stod-och-hjalp/motesplatser-for-aldre.html)
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
Vid eventuella frågor under jul- och nyårshelgerna så kan du nå rekryterande chef Karin Liebscher fram till den 24/12. Verksamhetsutvecklare Paolo Sandbom finns tillgänglig för frågor om verksamheten under hela perioden, förutom helg- och röda dagar.
Intervjuer planeras att genomföras under vecka 3, 2026.
Innan du kan anställas behöver du visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.