Har du erfarenhet av analysarbete och ett starkt intresse för samhällsfrågor? På Arbetsmiljöverkets sektion för strategisk arbetsmiljöanalys får du en nyckelroll i att utveckla både struktur och innehåll i vårt utrednings- och analysarbete, med möjlighet att påverka från start.
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.
Ditt nya jobb
Sektionen för strategisk arbetsmiljöanalys har fokus på utvecklingen inom områdena arbetsmiljö, arbetsmarknad, arbetsliv och arbetslivskriminalitet.
Vi är en relativt ny sektion, därför är det viktigt att du är en engagerad och driven individ som vill bidra till att forma och utveckla vår verksamhet. Myndigheten är inne i ett expansivt skede när det gäller att bygga och använda kunskap. Här blir du en viktig spelare tillsammans med kollegorna.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• universitets-/högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning
• minst tre års dokumenterad aktuell erfarenhet av kvalificerat utrednings-/analysarbete
• erfarenhet av att arbeta med projekt-/uppdragsledning
• bred metodkunskap med fokus på kvalitativ metod
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du även har aktuell erfarenhet av:
• arbete med organisationsövergripande analysarbete, gärna inom omvärldsanalys
• analys-/utredningsarbete från statlig myndighet
• arbete med utvärdering/uppföljning
Ett brett samhällsintresse, nyfikenhet och ett engagemang för arbetslivs- och arbetsmiljöfrågor är förutsättningar för att lyckas i rollen. Du har mycket god analytisk förmåga. Du driver förändring och hittar lösningar med fokus på det gemensamma målet. Du tycker om att samarbeta och har en lyhördhet för andras behov och kompetens. Vidare tar du initiativ till att utveckla nya relationer. Din kommunikativa förmåga är god och du presenterar resultatet av ditt arbete på ett pedagogiskt och intresseväckande sätt. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är placerad på något av våra kontor i Solna eller Mölndal. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 42.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Eva Parissay för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 2 oktober 2025!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.