Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommun är en av Norrlands största arbetsgivare med runt 8 000 medarbetare och över 300 yrken. Tillsammans fyller vi ett av de viktigaste uppdragen i samhället – att skapa nytta och värde för invånare, företag och framtida generationer. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.
Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas. Vi är en föregångare inom digital utveckling och artificiell intelligens, och leder arbetet med att skapa smarta lösningar för framtidens offentliga sektor.
Sundsvall har en central roll i den gröna omställningen i norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt stöd och omsorg till personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen har cirka 2 800 medarbetare och en omsättning på drygt 2,1 miljarder kronor. Vi ansvarar för myndighetsutövning samt verkställighet av beslutade insatser inom SoL, LSS och HSL. Majoriteten av insatserna utförs i egen regi.
På förvaltningens stab är vår målsättning att skapa förutsättningar och ge stöd till förvaltningsledning och nämnd. Vård- och omsorgsförvaltningen organiserar nu stabsfunktioner som kvalitetscontroller, utredare, samordnande verksamhetsstrateg, utbildningssamordnare, utvecklingsledare och kommunikatör. Stabens funktioner samarbetar nära verksamhetsstrateger för äldreomsorg, stöd och omsorg samt hälso- och sjukvård, samt med medarbetare som utgör ett gemensamt verksamhetsstöd till förvaltningen.
Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till en förvaltning med god kvalitet och effektivitet.
ARBETSUPPGIFTER
Följande arbetsuppgifter ingår i din roll som samordnare för civil beredskap:
• Utbilda och informera inom förvaltningen för området civilberedskap och civilförsvar, primär kontinuitetshantering.
• Stödja förvaltningens verksamheter i att ta fram, öva och utvärdera sitt kontinuitethanteringsarbete.
• Vara förvaltningsledningen behjälplig i frågor som rör totalförsvaret.
• Utreda frågor som omfattas inom området.
• Arbeta med planeringen för ledning och styrning av förvaltningens verksamhet under höjd beredskap samt planering av förvaltningens krisledningsarbete.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har akademisk utbildning motsvarande 180 högskolepoäng (kandidatexamen) inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, risk och krishantering eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget. Alternativt yrkeshögskoleutbildning som beredskaps- och säkerhetssamordnare.
Vi förutsätter att du har följande:
• Erfarenhet av att ha arbetat med frågor som rör totalförsvaret
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Förmåga att uttrycka dig väl i svenska och engelska tal och skrift
• B-körkort
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med kontinuitetshantering.
• Erfarenhet av utredningsarbete inom offentlig sektor
• Kunskap om socialtjänstens verksamhetsområde
• Erfarenhet av processledning
• Erfarenhet av utvecklings- förbättrings- och kvalitetsarbete
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Du är en person med hög personlig mognad och integritet, som har förmågan att arbeta såväl självständigt som i nära samverkan med andra. Rollen kräver att du är flexibel och kan anpassa dig till förändrade omständigheter, samtidigt som du är strukturerad och målfokuserad i ditt arbetssätt. Du har förmågan att se samband i ett större sammanhang och kan omsätta detta till tydliga och praktiska handlingar för att uppnå önskade resultat. Eftersom rollen innefattar både interna och externa kontakter är god samarbetsförmåga avgörande. Likaså är det viktigt att du kan förmedla budskap på ett tydligt och mottagaranpassat sätt.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning innan påbörjad anställning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/
Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.