Arbetsbeskrivning
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Nu söker vi en reseadministratör som kan förena rollen som reseräkningsgranskare med att ge stöd och personlig service.
Tjänsten är placerad på enheten ledamotsersättningar som är en del av förvaltningsavdelningen. Enheten ansvarar bland annat för att handlägga olika ersättningar till riksdagsledamöter. Det kan till exempel handla om arvoden, traktamenten, avgångsförmåner och resekostnadsersättningar.
Dina arbetsuppgifter
Arbetet innebär framför allt att handlägga reseersättningar för riksdagens ledamöter och tjänstemän. Det ingår även administration av kostnader för resor. En annan viktig del är att informera och utbilda ledamöter om regelverket för ledamöternas ersättningar. Du kommer också bland annat att hjälpa till att lämna ut allmänna handlingar, vara delaktig i enhetens utvecklingsarbete och ha andra uppgifter med anknytning till enhetens verksamhetsområden.
Dina kvalifikationer
Du har avslutad gymnasieutbildning och minst två års erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning alternativt minst två års erfarenhet av handläggning av reseersättningar eller löneadministration. Du har också lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, administration eller offentlig förvaltning. Även god kännedom om inkomstskattelagens regler om tjänsteresor och erfarenhet av att vägleda och ge support i administrativa frågor är meriterande. Du får gärna ha erfarenhet av annan ekonomiadministration och av arbete med att förändra arbetssätt, rutiner eller processer.
Arbetet ställer höga krav på servicekänsla, noggrannhet och samarbetsförmåga. Du bör också vara stresstålig, flexibel, nyfiken och förändringsvillig. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Medarbetarskapet är viktigt för oss. Att arbeta hos oss innebär att du förväntas agera i enlighet med vår syn på medarbetarskap: att uppnå resultat, utveckla och samarbeta.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. Vi välkomnar sökande med olika erfarenheter och bakgrund.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Ansökan
Ansök via riksdagen.se, senast den 28 september 2025.
Referensnummer: 2342-2024/25
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
Stefan Lättman, enhetschef, 08-786 48 18
Jenny Carlson, HR-specialist, 08-786 67 02
Fackliga representanter
Peter Stoltz, Saco-S, 08-786 40 00
Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00