Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Biträdande enhetschef till IFO - barn och unga
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Enhetschef Biträdande enhetschef
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Verksamhet- och arbetsplatsbeskrivning Vill du ha ett arbete där du får göra verklig skillnad - i en arbetsmiljö som genomsyras av arbetsglädje, kollegialt stöd och engagemang? Då kan du vara den vi söker! Enheterna barn och unga 1 och 2 tillhör Falu kommuns barn- och familjesektion, sektionen består även av mottagningsenhet, resurs och familjerättsenhet, öppenvårdsenheten Dialogen samt BUBO som är kommunens eget HVB och stödboende. Sektionen ansvarar för den del av socialtjänstens individ och familjeomsorg som avser barn och ungdomars uppväxtvillkor. Enheterna barn och unga 1 och 2 består av fyra arbetsgrupper med ca 8-10 socialsekreterare och en gruppledare vardera samt en verksamhetsutvecklare. I rollen som biträdande enhetschef kommer du, i nära samarbete med enhetschefen, biträdande enhetschef samt gruppledare, arbeta för att leverera enhetens uppdrag på bästa sätt – alltid med barn och ungdomars bästa i fokus. Hos oss pågår flera viktiga utvecklingsarbeten. Ett av dem är ”Tillsammans för varje barn”, även kallad Skottlandsmodellen, där vi arbetar med tidiga insatser i nära samarbete med skola, förskola och elevhälsa. Arbetsuppgifter Som biträdande enhetschef på Individ- och Familjeomsorgen (IFO) för barn och unga erbjuds du ett spännande och omväxlande arbete. Du fungerar som ett administrativt och operativt stöd till enhetschefen, med fokus på att vara en närvarande ledare för medarbetarna i den operativa verksamheten. Du ger stöd i ärendehantering men hanterar också yttranden, skrivelser och personaladministration. I samverkan med enhetschefen och den andra biträdande enhetschefen förväntas du leda, planera och utveckla verksamheten med utgångspunkt i gällande lagstiftning, riktlinjer och styrdokument. En annan viktig del av arbetet är samverkan mellan enheterna inom sektionen samt med exempelvis skola, region, elevhälsa och vårdnadshavare. Vi arbetar kontinuerligt på att hålla arbetsbelastningen på en hälsosam nivå – hos oss ska ingen behöva bli sjuk av stress! Kvalifikationer För rollen krävs: - Socionomexamen eller minst treårig högskoleexamen som motsvarar behörighetskraven enligt föreskriften HSLF-FS 2017:79 - Flerårig erfarenhet av socialtjänstens arbete inom barn och unga - God kommunikativ förmåga i tal och skrift Personliga egenskaper För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du trivs i en samarbetsorienterad miljö där din roll är att inspirera, engagera och skapa goda förutsättningar för andra att utvecklas och växa. Med ditt lugn och din förmåga att bygga trygga team som arbetar mot gemensamma mål skapar du en stark grund för framgång. Du arbetar strukturerat och planerar både på kort och lång sikt, samtidigt som du är flexibel och kan ställa om när situationen kräver det. Som en drivande person har du en naturlig blick för att identifiera behov av förändring och förmågan att genomföra utvecklings- och förbättringsarbete i verksamheten. Du trivs i en föränderlig miljö och ser möjligheter där andra ser hinder. Din mycket goda kommunikativa förmåga är central, liksom din förmåga att skapa och vårda goda relationer både internt och externt. Avslutningsvis är det viktigt att du är lösningsfokuserad och behåller ett positivt förhållningssätt även när vi möter utmanande situationer. Meriterande kvalifikationer - Erfarenhet av att leda - Erfarenhet av administrativt arbete - Erfarenhet av personalansvar och systematiskt arbetsmiljöarbete - Erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete inom verksamheter - Erfarenhet av ekonomi- och verksamhetssystem - Erfarenhet av Signs of safety Anställningsvillkor Rekryteringen avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Övrigt Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected]

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-09
Antal platser 1

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Projektchef Fastighetschef VD (Verkställande direktör) CFO (Chief Financial Officer)
1 sep
Chef Platschef Gruppchef Driftchef Enhetschef Teamledare Driftledare Arbetsledare Ambulanschef Undersköterska Transportledare Driftsamordnare Arbetslagsledare Verksamhetsledare Patienttransportör Ambulanssjukvårdare Ansvarig arbetsledare Hälso- och sjukvårdschef
3 sep