Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som medarbetare hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vi är 250 medarbetare och vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg. Tjänsten finns på enheten Produktregister och kemikaliestatistik som är en del av avdelningen Tillsyn och rådgivning. Enheten samlar in information om kemiska produkter och biotekniska organismer som tillverkas i eller förs in till Sverige. Vi hjälper företag med deras kemikalieregistreringar i ett produktregister där ca 2 800 företag registrerar sina kemiska produkter. Informationen används till produktion för Sveriges officiella statistik, för tillsyn, för att utveckla regler samt för att överblicka och följa utvecklingen av kemikalier i Sverige. Informationen används även som grund för den årliga kemikalieavgiften. Hos oss jobbar du med att stödja och förbättra vår verksamhet. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete och nya fräscha lokaler. ARBETSUPPGIFTER I rollen som förvaltningsledare (verksamhet) arbetar du i gränslandet mellan verksamhet och IT och produktregistersystemen (PR-objektet) vars uppdrag är att stötta verksamheten med IT stöd för digital inrapportering från företag, databearbetning och stöd för statistikframställning samt underlag till kemikalieavgifter. Förvaltningsobjektet består av ett antal egenutvecklade system med integration mot flera interna system och mot tredjepartslösningar. Objektet är installerat på myndighetens IT-miljö och drivs av IT-enheten på myndigheten. Förvaltning- och utvecklingsarbetet leds av förvaltningsledaren och arbetet innebär många kontaktytor och nära samarbeten. Förutom personer i verksamheten som objektet stödjer kommer du att arbeta med IT-avdelningen, externa konsulter, tredjepartsleverantörer och andra förvaltningsledare. Som förvaltningsledare för PR-objektet kommer du ha helhetsansvaret för att driva förändringsbehov och löpande förvaltning av objektet. Det övergripande målet är att systemen ska stödja verksamheten på bästa sätt. Det är viktigt att kunna ha ett helikopterperspektiv då det är många system som är sammanlänkande i objektet. Under de närmaste åren kommer myndigheten att arbeta med digitalisering där PR-objektet kommer vara en del av utvecklingen. I dina arbetsuppgifter ingår även att: • tillsammans med verksamheten och förvaltningsledning IT utforma och säkerställa ändamålsenligt och effektivt stöd till verksamheten • ha kunskap om hur verksamheten använder sina system och hur man vill använda systemen framöver • ta fram förvaltningsplan, budget och resursbehov för nå förvaltningens uppsatta mål samt ansvara för livscykelhantering • planera, samordna, driva och följa upp den verksamhetsnära förvaltningen på ett kostnadseffektivt sätt i enlighet med förvaltningsplanen • vara länken mellan verksamhet och IT-personal, samordna verksamhetskrav, godkänna lösning, agera teststöd och hantera dokumentation • samordna och driva vidareutvecklingsprojekt och större aktiviteter inom förvaltningen • delta i förbättringsarbete för myndigheten inom förvaltning och utveckling i nätverk med andra förvaltningsledare KVALIFIKATIONER Du har: • Akademisk eller motsvarande utbildning, t.ex. i data/systemvetenskap, som vi bedömer relevant eller likvärdiga kunskaper förvärvad på annat sätt • Erfarenhet av roll med förvaltning verksamhet och verksamhetsutveckling med kopplingar till IT • Erfarenhet av att fånga upp verksamhetens behov och ta fram kravspecifikationer, bedöma lösningsförslag, samordna testning samt upprätthålla förvaltningsdokumentation • Erfarenhet av planering och uppföljning av ekonomiska och personella resurser • Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med större register, statistikframställning eller databashantering • Erfarenhet av arbete med någon etablerad förvaltningsmodell, t.ex. PM3 • Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning • Erfarenhet av arbete med BI-lösningar Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du initiativtagande, koordinerande, drivande och kommunikativ. Du har en god samarbetsförmåga med både interna och externa parter och du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är mål- och lösningsorienterad och ser rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet. ÖVRIGT Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kemikalieinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag. Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter. Utifrån verksamhetens behov finns möjlighet, efter överenskommelse med chef, att arbeta upp till hälften av arbetstiden på distans.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-02
Antal platser 1

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Projektchef Fastighetschef VD (Verkställande direktör) CFO (Chief Financial Officer)
Igår
Förvaltare Fastighetsförvaltare
Igår
Tjänsteansvarig Systemförvaltare Förvaltningsledare
Igår