Vill du bli en del av vår växande verksamhet där du får chansen att påverka och utveckla? Jobbar du kanske redan med handläggning och önskar få nya erfarenheter? Hos oss får du möjlighet att utvecklas samtidigt som du gör skillnad för de människor du möter i ditt arbete. Varmt välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som biståndshandläggare hos Örebro kommun kommer du att fatta beslut utifrån socialtjänstlagen (SoL) och ansvara för hela beslutsprocessen. Du gör hembesök, håller i möten och ansvarar för uppföljningar. Medborgarna har olika förutsättningar och det är vad som avgör vilken form av stöd de har rätt till i sin vardag. Vård och omsorg i Örebro kommun arbetar utifrån lagen om valfrihetssystem (LOV), vilket innebär att både kommunen och privata utförare erbjuder hemtjänst. För biståndshandläggarna innebär detta att förhålla sig neutral i rollen.
Vår målgrupp är personer över 18 år som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utreda, bedöma, besluta och dokumentera ansökningar om bistånd enligt socialtjänstlagen, (SoL)
• bedöma hjälpbehovet och utforma insatserna utifrån en helhetssyn (psykisk, fysisk, sociala och kulturell) så att insatserna stärker hens resurser att leva ett självständigt liv
• medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet
• genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare
• känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad i Utredningsteamet inom Myndighetsverksamheten. Vi har våra lokaler på Medborgarhuset vid Olof Palmes torg och här kommer du att få ungefär 50 härliga kollegor som tillsammans arbetar för medborgarnas bästa!
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
I rollen som handläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du trivs med att arbeta både i team och självständigt. Vidare kan du planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och du tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Som person är du trygg och stabil samt behåller fokus och prioriterar rätt saker i stressfulla situationer. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och att du snabbt kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Eftersom du kommer att ha många kontaktytor, både internt och externt, är det även viktigt att du har en förmåga att bygga relationer.
Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen om 210 hp, alternativt examen från Sociala omsorgsprogrammet med inriktning mot äldre eller funktionshindrade
• B-körkort
• goda kunskaper gällande relevanta lagar som exempelvis socialtjänstlagen eller förvaltningslagen
Meriterande:
• aktuell erfarenhet av handläggning och utredningsarbete
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare
• erfarenhet av IBIC-processen (Individens behov i centrum)
• erfarenhet av att arbeta utifrån Lagen om valfrihetssystem, LOV
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 3
Övrig information
Intervjuer planeras att hållas under vecka 39 i Medborgarhuset.
Utdrag ur belastningsregistret krävs.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 september.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga organisationer
Vision, Avdelning 012
Facklig expedition
019 - 21 11 93
Akademikerförbundet SSR
Facklig Expedition
019 - 21 30 96
SACO
Facklig Expedition
019 - 21 43 80
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter