Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Som kommunikationsstrateg arbetar du både strategiskt och operativt med att utveckla förvaltningens kommunikation. Du bidrar i arbetet med att ta fram en kommunikationsstrategi för Socialförvaltningen, tillsammans med en plan för implementering.
Du arbetar både strategiskt och operativt med förvaltningens kommunikation, där du planerar, genomför och följer upp kommunikationsinsatser, och du agerar stöttande i och rådgivande i frågor som rör förvaltningsövergripande kommunikation. Du arbetar både självständigt och i tät samverkan med andra, med flera projekt och arbetsuppgifter parallellt.
I rollen ingår även ett webbansvar där du arbetar frekvent med olika slags innehåll på Socialförvaltningens webbplatser.
I förvaltningens krisledning ingår du som kommunikationsansvarig.
Din arbetsplats
Socialförvaltningen är en stor arbetsplats med ett brett och viktigt uppdrag. Vi flyttar under hösten till nyrenoverade lokaler, centralt i Linköping. Arbetsmiljön är ett aktivitetsbaserat kontorslandskap med möjligheter till distansarbete när verksamheten tillåter. Kommunikationsenheten är liten och består av tre personer, vilket gör att vi behöver hjälpas åt i stort och smått, men du kommer att ingå i en större helhet, både i kommunövergripande forum och som deltagare i projekt och uppdrag.
Du som söker
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom kommunikation och media eller annan eftergymnasial utbildning, alternativt kompetens från erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet som kommunikatör, kommunikationsstrateg eller motsvarande, och är van vid att producera texter och annat material för digitala kanaler. Det är meriterande med erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete samt att hantera kriskommunikation och medierelationer.
Eftersom du planerar, genomför och följer upp kommunikationsinsatser, samt agerar stöttande och rådgivande, är det viktigt att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
För att trivas och lyckas i den här rollen ser vi att du är en person som samarbetar bra med andra och är lyhörd i dina kontakter. Du är bra på att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar initiativ, sätter igång saker och ser till att det händer. Dessutom är du strukturerad, planerar och prioriterar ditt arbete effektivt och håller tidsplaner. Du tänker strategiskt, ser helheten och ser till de långsiktiga effekterna samtidigt som du trivs med att växla mellan ett strategiskt och ett mer operativt arbetssätt.
Vi ser fram emot att läsa din ansökan, sista ansökningsdag 250819. I denna rekrytering använder vi oss av tester som en del i bedömningen.
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 15613
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Ditt engagemang gör oss bättre
Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.