Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Ekonomicontroller med samordningsansvar för föreningsbidrag
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Internkonsult Financial Controller
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du använda din ekonomiska kompetens för att bidra till en hållbar utveckling i en växande kommun? Vi söker dig som vill vara med och skapa goda förutsättningar för våra verksamheter – både genom klassiska controlleruppgifter och genom ett nytt och viktigt uppdrag: att samordna kommunens arbete med föreningsbidrag. Ekonomiavdelningen består av tre enheter och cirka 40 medarbetare som erbjuder stöd och service till kommunens verksamhet inom områdena redovisning, controlling, lokalförsörjning, finans och inköp, i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen. Tjänsten som ekonomicontroller är förlagd till avdelningens Controllerenhet, en enhet som idag består av 15 personer. På enheten arbetar ekonomi- och verksamhetscontrollers och vår viktigaste uppgift är att ge ett professionellt stöd till våra verksamheter inom området ekonomi- och verksamhetsstyrning. De kan handla om allt mellan att ge stöd och vägledning i framtagande av årsprognos, till att föreslå eller vara ett bollplank vid översyn av olika styrningsprocesser. På vår enhet finns en bred kompetens och ett stort engagemang kring dessa frågor. ARBETSUPPGIFTER Som ekonomicontroller kommer du att arbeta som ekonomistöd för några av kommunens verksamheter. Rollen innebär att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetens chefer stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. I ditt arbete ingår även att göra utredningar och skriva rapporter, samt utveckla våra ekonomiprocesser. Du arbetar som internkonsult och ger råd och stöd i ekonomifrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar. Utöver detta kommer du att ha ett särskilt samordningsansvar för kommunens arbete med föreningsbidrag. Det innebär att du utvecklar och samordnar rutiner för utbetalning och uppföljning av föreningsbidrag. Du bidrar till att öka medvetenheten hos kommunens verksamheter om goda rutiner och riskhantering, medverkar till att införa regelbundna kontroller för att säkerställa korrekt hantering av bidrag samt samverkar för att skapa en transparent och rättssäker hantering. Uppdraget innebär både ett operativt och strategiskt arbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • akademisk utbildning inom ekonomi, eller annan relevant eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • arbetslivserfarenhet i att ge stöd vid budgeterings-, uppföljnings- och prognosarbete. • goda kunskaper i Office-paketet och förmåga att lära dig nya IT-verktyg. • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har: • arbetat i en politiskt styrd organisation. • erfarenhet av bidragshantering, kontrollprocesser eller liknande samordningsuppdrag. • arbetat i beslutsstödsystemet Hypergene eller liknande beslutsstödsystem. För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara driven, analytisk, strukturerad och ha en förmåga att växla mellan detaljer och helhet. Du är initiativrik och samarbetsorienterad, och du har lätt för att skapa förtroende i olika typer av samarbeten. Din pedagogiska förmåga gör att du kan förklara komplexa frågor på ett enkelt och tydligt sätt för olika målgrupper. Låter det spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Välkommen till Strängnäs kommun! Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare. Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka. Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre. Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare. Ansökningsprocess och personuppgiftshantering: • Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan. • Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning. • Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster. Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-08-17
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Ekonom Ekonomikonsult Redovisningsekonom Redovisningskonsult Redovisningsspecialist
9 aug
Ekonom Controller Ekonomikonsult Budgetcontroller Finansanalytiker Redovisningsekonom Verksamhetscontroller
Idag