Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att leda och utveckla applikationer för HR och vill vara med och säkerställa driften av centrala system i en myndighet? Som produktägare på Arbetsförmedlingen får du ett stort ansvar för att driva utvecklingen och förvaltningen av våra interna HR-lösningar.
Tillsammans får vi Sverige i arbete. Vill du bli en av oss?
Sektionens uppdrag
Sektionen Personal & HR inom avdelningen Myndighetsgemensam IT ansvarar för produkter som stödjer myndighetens gemensamma funktioner inom HR och kommunikation. Vi säkerställer även effektiv informations- och datastyrning, tillgång till data och utvecklar datadrivna tillämpningar – från enkel rapportering till masterdatahantering. Genom våra produkter bidrar vi till att öka myndighetens inre effektivitet, med fokus på att förenkla och förbättra för alla medarbetare på myndigheten.
Beskrivning av tjänsten
Vi söker en produktägare med operativt applikationsansvar för interna HR applikationer, inklusive utveckling, drift, uppföljning och förvaltning och avveckling.
På Arbetsförmedlingen arbetar en produktägare med att leda det dagliga arbetet i syfte att nå den gemensamma målbilden. Det innebär bland annat säkerställa säker och stabil drift, driva utveckling av applikationer, hantera prioriteringar och nära samarbete med olika verksamhetsområden och intressenter.
Du säkerställer arbetet genom omvärldsbevakning inom sakområdet och har ansvar för anpassning av applikationen mot de standardiserade processerna, samt för operativ uppföljning (incident, problem, change, release, configuration med mera), och vid behov åtgärdar uppkomna fel. Som produktägare förväntas du också hålla i löpande dialog och behovsdiskussioner med interna och externa samarbetspartners samt samplanera med andra applikationer och produktägare som ingår i samma arbetsflöde.
Har du erfarenhet av en liknande roll i en stor organisation och kan leverera tydliga mål, då kan du vara precis den vi söker.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, i fräscha och ljusa lokaler i Solna. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.
Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag.
Som anställd på Arbetsförmedlingen har du också tillgång till kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom myndigheten. Genom vårt arbete bidrar vi till ett inkluderande och hållbart samhälle, där du får möjlighet att göra en verklig skillnad för individer och för samhället i stort.
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Grundläggande krav för tjänsten
- Erfarenhet av operativt applikationsansvar, inklusive utveckling, drift, uppföljning, förvaltning och avveckling.
- Minst 2 års arbetserfarenhet i en liknande roll med teknisk produktutveckling mot HR.
- Relevant eftergymnasial teknisk utbildning inom till exempel datateknik, systemvetenskap, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Goda kunskaper i svenska språket, i både tal och skrift.
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av hantering av lönesystem (till exempel Heroma) och övergripande erfarenhet av relevanta HR processer kopplade till lönehantering.
- Erfarenhet av arbete i SAFe metodologi med agila utvecklingståg, SCRUM och Jira.
- Erfarenhet av att leda tekniska workshops och presentera lösningar.
- Erfarenhet av arbete eller uppdrag inom statlig myndighet.
Den statliga värdegrunden guidar oss i vårt dagliga arbete. Som anställd hos oss förväntas du arbeta rättvist, opartiskt och med hög integritet, samt bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för vår myndighet.
https://www.jobbastatligt.se/var-vardegrund
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Ansökan
Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025-08-25.
Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.
Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt.
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.