Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Vi söker kvalificerade och erfarna verksamhetscontrollers till myndighetens område för verksamhetsstyrning och controlling, som är ett underområde till verksamhetsområde ekonomi- och verksamhetsstyrning. Här arbetar vi med att utforma och tillämpa ekonomi- och verksamhetsstyrning så att myndighetens chefer kan styra och leda myndigheten. Vi utvecklar de övergripande processerna för planering- och uppföljning i en datadriven miljö.
Ekonomi och verksamhetsstyrning
I din roll som verksamhetscontroller på övergripande myndighetsnivå arbetar du med att ge Försäkringskassans ledning tillgång till det stöd som krävs för att leda, styra och följa upp myndighetens verksamhet och dess ekonomi. Du arbetar med myndighetsövergripande planering och uppföljning av både ekonomi och verksamhet. Du processleder delar av planering- och uppföljningsprocessen och ansvarar för att områdets produkter, så som verksamhetsplan, årsredovisning, budgetunderlag och olika uppföljningsrapporter färdigställs. Du förväntas kunna ta fram analys- och beslutsunderlag till myndighetsledningen samt att stödja organisationen i finansieringsfrågor. Som controller arbetar du nära myndighetens chefer och andra nyckelroller inom hela myndigheten.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flera års erfarenhet av att arbeta som verksamhetscontroller eller liknande på en myndighetsövergripande nivå i en statlig myndighet
• har flera års erfarenhet av verksamhetsstyrning och uppföljning
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• är proaktiv och van vid förändringsarbete
• har god samarbetsförmåga, är flexibel och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt.
Det är meriterande om du
• erfarenhet av process-och förändringsledning
• flerårig erfarenhet av arbete med centrala produkter så som t.ex. verksamhetsplan, löpande uppföljningsrapporter, budgetunderlag och årsredovisning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertalet tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Jessica Karlberg,
[email protected], 010-114 24 44 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Julia Johansson,
[email protected], 010-112 98 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35, Saco-S: Karoline Mellgren, 010-116 93 36, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 september 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.