Arbetsbeskrivning
Din arbetsplats
Upphandlingsenheten har ett tydligt uppdrag: att stödja, styra och följa upp inköps- och upphandlingsprocesserna i kommunen. Vi arbetar proaktivt och nära verksamheterna, med fokus på strategiskt och analytiskt stöd.
Hos oss blir du en del av ett engagerat och kompetent team som strävar efter att skapa ett effektivt och värdeskapande stöd. Enheten består idag av fyra upphandlare, en avtalscontroller, en inköpare, en jurist på 50 procent samt en upphandlingschef.
Det här säger våra medarbetare: "Detta är en arbetsplats med engagerade kollegor, en positiv arbetsmiljö och stark teamkänsla. Ditt välmående värderas högt och du har goda möjligheter till utveckling. Som vår nya kollega blir du en del av en enhet där samarbete står i centrum, både inom teamet och med kommunen i stort. Vi startar gärna dagen tillsammans med vår uppskattade frukostbuffé, som bidrar till gemenskap och en bra start på dagen."
Nu söker vi dig som vill ta plats i vårt team som avtalscontroller/upphandlare – en roll där du får arbeta både strategiskt och operativt och vara en viktig länk i arbetet med att skapa hållbara affärer som ger nytta för hela kommunen.
Ditt uppdrag
Hos oss i Härryda kommun får du en nyckelroll där du driver utvecklingen av avtalsuppföljning och inköpsanalys – och samtidigt bidrar till en mer effektiv och strategisk inköpsverksamhet.
Som avtalscontroller ligger tyngdpunkten i ditt uppdrag på att samordna, följa upp, analysera och bidra till att vidareutveckla våra avtal för att säkerställa att vi får ut maximalt värde. För att skapa flexibilitet och robusthet i vårt team kan du också behöva stötta med upphandlingar inom olika områden, beroende på var behoven finns.
I rollen kommer du bland annat att:
• Samordna kommunens avtalsuppföljningsarbete
• Genomföra systematiska och fördjupade uppföljningar av avtal
• Delta i dialoger med leverantörer och interna beställare
• Ansvara för vårt inköpsanalyssystem och genomföra inköpsanalyser, exempelvis kring köpmönster och ramavtalsanvändning
• Bidra i arbetet med kategoristyrning och framtagande av inköpsstrategier
• Vid behov självständigt projektleda upphandlingar – från behovsanalys till utvärdering och avtalsvård
Det här krävs för tjänsten
• Du har en relevant högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• Du har god förståelse för juridiken kring offentlig upphandling, men är lika intresserad av att omsätta teori i praktisk nytta för organisationen.
• Vi söker dig som har arbetat som offentlig upphandlare och därmed har god kunskap och erfarenhet i offentlig upphandling samt erfarenhet av avtalsförvaltning och uppföljning.
• Du är skicklig på att kommunicera och skapa förtroende i dialog med olika aktörer.
• Projektbaserat arbete och att driva processer framåt är något du har vana vid.
• Erfarenhet av arbete i inköpsanalysverktyg eller kategoristyrning är meriterande.
För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
Vi söker dig som
• Är engagerad och flexibel och kan hantera varierande arbetsuppgifter och anpassa dig till förändrade förutsättningar.
• Har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta både självständigt och i team vilket är viktigt för att genomföra uppföljningar och upphandlingar effektivt samt bidra till teamets gemensamma mål.
• Är ansvarstagande och tar ägandeskap över dina arbetsuppgifter och säkerställer att de genomförs korrekt och i tid.
• Är lösningsfokuserad och hittar praktiska lösningar på utmaningar som kan uppstå.
• Är serviceinriktad och enkelt bygger goda relationer med våra verksamheter och leverantörer. Detta är avgörande för att vi ska kunna sköta vårt uppdrag som stödfunktion på bästa sätt.
• Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad vi erbjuder dig
• Vi erbjuder dig en dynamisk och inspirerande arbetsmiljö där du får möjlighet att växa och utvecklas.
• Hos oss blir du en viktig del av ett engagerat team som arbetar med varierande och spännande uppdrag, där ditt bidrag är avgörande för enhetens framgång och förbättring.
• Hos oss får du möjlighet att påverka och bidra till viktiga samhällsfunktioner.
• Du har möjlighet att nyttja upp till 3 000 kronor per år för friskvård och motion.
• Läs mer på vår hemsida om vad vi erbjuder dig. (https://www.harryda.se/arbete/arbetaiharrydakommun/detharerbjudervidig.4.4bd770a51817ff14fcd13400.html)
Om Härryda kommun
Härryda är en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3 000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Övrig information
Du kommer få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan, svaren kommer användas som en del i urvalsprocessen.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker.I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.