Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Har du förmågan att växla mellan strategisk helhet och viktiga detaljer i en komplex organisation? Vi söker nu en förvaltningscontroller som kommer att spela en central roll i att leda och vidareutveckla Socialförvaltningen Sydvästs arbete med planering, uppföljning och analys.
Som förvaltningscontroller är du en nyckelperson med breda kontaktytor och ett nära samarbete med förvaltningsledningen samt andra strategiska funktioner inom förvaltningen. Du representerar förvaltningen vid nämndens sammanträden och deltar i stadsgemensamma nätverk med andra controllers inom Göteborgs Stad.
Rollen kräver en hög grad av självständighet, ansvarstagande och initiativförmåga. Du är van att planera, genomföra och samordna komplexa uppdrag och processer. Särskilt fokus ligger på att utveckla arbetet med uppföljning, analys och nyckeltal som stöd för styrning och verksamhetsutveckling. En viktig del i uppdraget är också att bidra till förvaltningens förberedelser inför en ny socialtjänstlag samt att vidareutveckla arbetssätt för en mer sammanhållen styrning av verksamhet och ekonomi.
I rollen ansvarar du för att samordna och utveckla planerings- och uppföljningsprocesser på förvaltningsnivå, ta fram strategiska verksamhetsanalyser som ger beslutsunderlag och bidrar till en helhetssyn, samt leda arbetet med framtagande av delårs- och årsrapporter och budgetunderlag. Du ansvarar också för uppföljning av politiska mål och uppdrag, samordnar internkontrollarbetet och är kontaktperson i revisionsfrågor. Dessutom har du en viktig funktion i att samordna förvaltningens controller-nätverk och att bidra aktivt till utvecklingen av digitala arbetssätt och datadriven styrning.
Du rapporterar till avdelningschef ekonomi och arbetar nära ekonomi och övriga stödresurser inom avdelningen. Ekonomiavdelningen består av drygt 20 medarbetare, där inköp och administration är organiserade under en enhetschef, medan ekonomer och controller är direkt underställda avdelningschef ekonomi.
Din arbetsplats är i förvaltningens nybyggda och moderna lokaler vid Opaltorget, där du arbetar nära andra stödfunktioner i en samverkande miljö.
KVALIFIKATIONER
Grundläggande förutsättning är att du har högskoleexamen inom t.ex. offentlig förvaltning, ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du behöver ha tidigare erfarenhet av arbete med övergripande planerings- och uppföljningsprocesser i offentlig sektor, gärna i en kommunalt styrd organisation. För tjänsten behöver du ha erfarenhet av arbete med intern kontroll, gärna på övergripande nivå. Även erfarenhet av att leda utvecklings-/förändringsarbete I större organisation och gärna över verksamhetsgränser, är en förutsättning för tjänsten.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av politisk beredning samt om du har kunskap om socialtjänsten, specifikt inom individ och familjeomsorg.
Som person ser vi att du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du är tydlig, får gehör för tankar och idéer och kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet.
Du motiveras av att lära dig nya saker och utvecklas. Du kommer själv med nya idéer och tar initiativ till förbättringar. Du omvärldsbevakar aktivt inom ditt yrkesområde och reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.
Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
ÖVRIGT
I den här rekryteringen kommer vi inte att be om personligt brev. Du kommer vid ansökningsförfarandet istället att få svara på några frågor för att beskriva din erfarenhet, utifrån vad vi ser som viktigt för tjänsten. Intervjuer planeras att hållas under v 39.
För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.