Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en trygg och engagerad ledare som drivs av att skapa smarta arbetssätt och samtidigt bygga en stark, positiv kultur?
Som enhetschef för Inköp och administration får du det övergripande ansvaret för att leda och utveckla förvaltningens inköpsprocesser samt det administrativa stödet till chefer och verksamheter. Enheten är organisatoriskt placerad inom Ekonomiavdelningen, och du ingår i avdelningens ledningsgrupp.
I rollen ansvarar du för att samordna, följa upp och vidareutveckla processer inom inköp och administration i nära samverkan med övriga stödfunktioner. Målet är att säkerställa ett effektivt, kvalitativt och sammanhållet stöd till kärnverksamheterna. Som enhetschef leder du genom tillit, skapar riktning och stöttar med din kompetens för att ge dina medarbetare förutsättningar i sitt arbete. Du utvecklar enheten för att skapa en effektiv inköps- och administrativ process och genom ditt engagemang skapar du en positiv arbetsmiljö samt främjar individuell och kollektiv utveckling. Du värnar även för god samverkan med konstruktiv och utvecklande dialog med fackliga parter.
Enheten består av cirka 17 medarbetare med bred kompetens och lång erfarenhet av administrativa processer. I takt med förändrade behov, utveckling och ökad digitalisering utvecklas enhetens uppdrag kontinuerligt. Du får en viktig roll i att tillsammans med dina medarbetare forma framtidens arbetssätt och stärka stödet till verksamheten genom effektivisering, samverkan och innovation.
Du rapporterar till ekonomichefen och arbetar nära controllerfunktion, ekonomi och övriga stödresurser inom avdelningen. Ekonomiavdelningen består av drygt 20 medarbetare, där inköp och administration är organiserade under en enhetschef, medan ekonomer och controller är direkt underställda avdelningschefen.
Din arbetsplats kommer att vara i förvaltningens moderna lokaler vid Opaltorget, tillsammans med andra stödfunktioner, vilket skapar goda förutsättningar för samverkan och helhetsperspektiv.
KVALIFIKATIONER
Grundläggande för tjänsten är att du har högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik, ekonomi eller liknande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du behöver även ha tidigare relevant chefserfarenhet. Du har en god kunskap om administrativa processer och även erfarenhet av processutveckling.
Meriterande för tjänsten är om du har kunskap om Lagen om offentlig upphandling, erfarenhet av digitalisieringsarbete och av socialtjänstens processer.
Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar andra och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt.
Du är uppmärksam och öppen för att förstå andra människors behov, känslor och åsikter. Du är mottaglig för vad andra säger eller uttrycker och visar respekt, hänsyn och omtanke i ditt bemötande. Du ser bakslag som något att lära sig av.
Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
ÖVRIGT
I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område.
Om du är en av slutkandidaterna i denna rekrytering genomförs som en del i rekryteringen en heldags Assessment Center den 30/9 eller 2/10.
För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.