Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.
Vill du bli en av oss och bidra till att bekämpa den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som vill arbeta som administratör på brottsförebyggande kansliet i Stockholm. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.
Arbetsplats Ekobrottsmyndigheten utvecklar sitt brottsförebyggande arbete. Därför stärker vi upp vårt brottsförebyggande kansli med ytterligare administrativt stöd. Du kommer att vara placerad på huvudkontoret i Stockholm där delar av det brottsförebyggande kansliet är placerat. Brottsförebyggande kansliets medarbetare jobbar även på de övriga verksamhetsorterna inom Ekobrottsmyndigheten. Denna tjänsten är visstidsanställning i 12 månader.
Arbetsuppgifter Som administratör deltar du i det löpande administrativa arbetet på kansliet såsom diarieföring, inköp, förberedelser vid nyanställningar, framtagande av statistikunderlag men även med informationsinsamling från andra verksamhetsgrenar. Du stöttar chefer och medarbetare på det brottsförebyggande kansliet med generella administrativa uppgifter såsom t ex personaladministrativa uppgifter, resebokningar, mötesplaneringar, protokollföring, inköp av material, förberedelser vid nyanställningar, upphandlingsdialoger med ekonomienheten m m. Du deltar i utvecklingen av kansliets administrativa rutiner. Du stöttar vid behov andra enheter såsom huvudregistraturen på myndigheten.
Du arbetar till stor del i myndighetens diariesystem Cårall men även i andra IT-stöd. Du är också kontakten utåt i vissa sammanhang och ger alltid en god service till allmänheten, myndigheter och organisation m fl.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du arbetar teambaserat tillsammans med kvalificerade och engagerade kollegor på en enhet som är under utveckling samtidigt som du bidrar till samhällsnytta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten.
Krav Vi söker dig som har
f ullgjord gymnasieutbildning
minst två års erfarenhet inom de senaste fem åren av arbete med administrativa uppgifter under de senaste fem åren eller erfarenhet som Ekobrottsmyndigheten bedömer som relevant
goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-samt vana att snabbt lära dig och behärska nya IT-system
god förmåga att formulera dig på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du utöver ovan även har
erfarenhet av arbete som administratör i rättsväsendet eller myndighet med brottsförebyggande verksamhet som t.ex. Försäkringskassan eller Skatteverket
erfarenhet av administrativt arbete i statlig myndighet
erfarenhet av att arbeta med IT-programmet Cårall
erfarenhet av ekonomiadministration t ex fakturahantering
eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t ex administration, it, juridik, statsvetenskap eller kriminologi
erfarenhet eller kunskap om brottsförebyggande arbete inom offentlig eller privat sektor
goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som vill bidra till samhällsnyttan och ser vikten i att arbeta som stödfunktion inom den statliga förvaltningen. Du känner en glädje i att ge service till andra och hjälpa verksamheten framåt i riktning mot sina uppsatta mål. Vi söker dig som är driven, noggrann, strukturerad, ansvarstagande och trivs med ett arbete där du förväntas ta egna initiativ. Därför kan du arbeta självständigt men har också mycket god förmåga att arbeta i team. Du är en flexibel och prestigelös person.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta chef för brottsförebyggande kansliet Anna Karin Hansen, 010-562 91 78.
Fackliga företrädare för Saco-S är Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen Anställningsform: Visstid, 12 mån
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: Snarast, enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer genomföras innan beslut om anställning fattas.
Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 augusti 2025. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, 10422 Stockholm.
Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan!