Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Placeringssamordnare till Social- och omsorgsförvaltningen
Skicka ansökan 7 dagar kvar
Socialsekreterare Placeringssamordnare Familjehemssekreterare
7 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm. Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle. Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning. Tjänsten kommer att vara placerad under vuxenstödsenheten, men du kommer jobba brett över hela social- och omsorgsförvaltningen men främst mot myndighetsutövningen. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en engagerad placeringssamordnare som får en central roll i att hitta och följa upp externa placeringar inom social- och omsorgsförvaltningen. I rollen ansvarar du för att, på uppdrag av socialsekreterare, identifiera lämpliga placeringsalternativ utifrån individens behov. Du tar den inledande kontakten med externa utförare, förhandlar avtal och säkerställer, genom uppföljningar, att externa utförare lever upp till avtal, lagstiftning och kvalitetskrav. Du genomför platsbesök, granskar dokumentation, analyserar statistik och har en nära dialog med både utförare och interna handläggare. Du förväntas också bidra till utvecklingen av rutiner och arbetssätt inom både placering och uppföljning Ditt arbete är en viktig del i att skapa trygga och hållbara lösningar för barn, unga och vuxna. Du blir en viktig del i arbetet med att skapa trygghet och kvalitet för våra medborgare.  Tjänsten är en projektanställning som sträcker sig fram till årsskiftet 2026/2027, med möjlighet till förlängning. Tjänsten är ett led i att möta den nya socialtjänstlagen samt att strukturera och effektivisera arbetet med kommunens placeringar. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen krävs att du har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver ha B-körkort för manuell växellåda samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet av arbete inom politisk styrd organisation. Det är meriterande om du har följande erfarenheter: • Placeringar enligt SoL, LVU, LVM och LSS exempelvis som familjehemssekreterare eller socialsekreterare. • Arbete med Signs of Safety, IBIC eller BBIC • Erfarenhet av placeringar på skyddat boende för vuxna med medföljande barn • Kunskap om våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och andra brottsofferfrågor kopplade till skyddsplaceringar. • Erfarenhet av arbete med placeringar inom särskilda boendeformer för barn och vuxna med funktionsnedsättning. • Kunskap om tillämpningen av lagen om offentlig upphandling (LOU). Som person är du trygg, stabil och självgående samt tar ansvar för att driva ditt arbete framåt på ett strukturerat och självständigt sätt. Du har ett starkt kvalitetsfokus och strävar efter att leverera arbete med hög noggrannhet. Samtidigt har du en god ekonomisk medvetenhet och arbetar affärsmässigt med förståelse för verksamhetens resurser och mål. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och utvecklande arbete i en stödjande arbetsmiljö, där du får möjlighet att påverka och förbättra arbetssätt inom både placering och uppföljning. Tjänsten omfattar flextid och möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Kommunen erbjuder även friskvårdsbidrag. Intervjuer är planerade att hållas under v 36-37. ÖVRIGT Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Enligt Socialtjänstlagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs för att arbeta vid hem för vård eller boende (HVB-hem), stödboenden eller skyddade boenden. Detta beställer du på polisens hemsida. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-27
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre