Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du ett intresse för sociala medier och digital kommunikation? Vill du arbeta tillsammans med vårt team och planera, publicera och följa upp innehåll på Folkhälsomyndighetens sociala medieplattformar? Då har vi ett uppdrag som väntar på dig!
Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som vill arbeta med att bistå vår sociala medieredaktör i att planera, publicera och följa upp inlägg i myndighetens konton i sociala medier. I denna roll kommer du att stödja organisationen med frågor rörande digital kommunikation.
Som biträdande sociala medie-redaktör ingår även andra arbetsuppgifter som utredare på myndigheten.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Utbildning/examen inom journalistik, kommunikations- och medievetenskap, eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt flexibel. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Mycket god kunskap om digital kommunikation, inklusive sociala medier, gärna i din yrkesroll.
• Erfarenhet av att filma och redigera rörligt material, som korta videoklipp.
• En god språklig förmåga, och en förmåga att formulera enkla och tydliga budskap.
• Ett säkert öga för grafisk form och stil, med förmåga att skapa innehåll som är visuellt tilltalande.
Stor vikt läggs vid:
• God kunskap om statistik och uppföljning för både webb och sociala medier.
• Kunskap i Adobepaketet, med program som Illustrator, Indesign och Premiere pro.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att målgruppsanpassa budskap.
• Erfarenhet av kommunikation med allmänheten.
Vad gör enheten?
Enheten för redaktionellt innehåll och press ansvarar för mediearbete samt interna och externa nyheter, pressmeddelanden, nyhetsbrev, omvärldsbevakning, hantering av vilseledande information, sociala medier och kris-, risk- och utbrottskommunikation för interna och externa målgrupper. Vi har presstjänst i beredskap dygnet runt. Vid enheten finns också kommunikationsstöd för GD-kansliet, Rättskansliet, Enheten för beredskap och krishantering, Enheten för fastighet och säkerhet samt Enheten för kontorsservice och Svarstjänst.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en särskild visstidsanställning på ca 7 månader (dock längst till och med 30 april 2026), med tillträde så snart som möjligt.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Sara Rörbecker, telefon 010- 205 20 76, som finns tillgänglig för frågor från och med 11 augusti.
Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som biträdande sociala medie-redaktör hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2025-08-17 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 03014-2025-2.1.1