Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste?
Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv. Dina arbetsuppgifter varierar beroende på vilken funktion du arbetar på och det är verksamhetens behov som styr din placering. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.
Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet.
Målkansli
På målkansliet arbetar du bland annat med post- och e-posthantering, skriftväxling i målen, kallar parter till förhandlingar samt expediering av domar och beslut.
Registratur
På registraturen arbetar du med post- och e-posthantering, inkorgsgranskning och registrering av inkomna mål samt inledande kontroller av dessa.
Arkiv
På arkivet handlägger du akter i avgjorda mål, såsom bevakning och registrering av delgivning, överklaganden och laga kraft. I arbetet ingår även sortering, arkivering och gallring av handlingar samt beställningar av allmänna handlingar.
Alla funktioner har också mycket kontakt med allmänhet och parter liksom internt samarbete med domstolens olika avdelningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Gymnasieutbildning
• Erfarenhet av administrativt arbete
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Meriterande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovanstående kvalifikationer också har:
• Eftergymnasial utbildning med juridisk inriktning, till exempel paralegal eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av administrativt arbete på domstol, gärna förvaltningsdomstol
Personliga egenskaper
Som domstolshandläggare behöver du ha lätt för att samarbeta med dina kollegor samtidigt som du självständigt ansvarar för dina egna arbetsuppgifter. Du är flexibel i ditt förhållningssätt och kan möta förändringar i både arbetsuppgifter och arbetstempo. Du besitter en hög känsla för service, samtidigt som du är strukturerad och värdesätter noggrannhet i ditt arbete. Det är viktigt att du har gott omdöme och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
• Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning.
• Tillträde sker enligt överenskommelse.
• Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
• Intervjuer för rollen kommer preliminärt att hållas under v. 36.
• Rekryteringen gäller flera tjänster.
Vi erbjuder
Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet.
Några av våra förmåner är:
• Friskvårdsbidrag 3000 kr.
• En friskvårdstimme varje vecka.
• Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.
Läs mer om våra övriga förmåner. (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/)
Vi ser fram emot din ansökan!