Arbetsbeskrivning
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker nu en sektionschef för Sektionen för support över telefon. Som chef ansvarar du för huvuddelen av Kontaktcenters ärenden per telefon, men sektionen hanterar även ärenden via andra kanaler i samarbete med övriga sektioner. Du säkerställer en högkvalitativ användarupplevelse genom att använda resurser, processer och kommunikation och du upprätthåller och vidareutvecklar goda samarbetsformer med övriga sektioner. I rollen ingår budget, verksamhets- och personalansvar. Du ingår i enhetens ledningsgrupp och är en del av Digitaliseringsavdelningens chefsgrupp där du aktivt bidrar till förändrings- och utvecklingsarbete. Sektionen har 16 medarbetare med möjlighet att förstärka med konsulter vid behov.
Regeringskansliets interna Kontaktcenter ger stöd och service till medarbetare i departementen och de svenska utlandsmyndigheterna. Ärendena rör frågor, felanmälningar och beställningar inom det administrativa stöd som Regeringskansliets förvaltningsavdelning svarar för. Kontaktcenter består av fyra sektioner som tar emot ärenden från medarbetare via telefon, webbformulär, e-post och personlig kontakt. Ärendehanteringen sker i verktyget Smart IT på plattformen BMC ITSM.
Vi arbetar med löpande utveckling av både arbetssätt, kompetens, leverans- och organisationsindelning varför gruppens ansvarsområden kan komma att justeras över tid. I din roll bidrar du till effektivisering genom att verka för en miljö som stimulerar till samarbete samt utveckla sektionens del i enhetens gemensamma arbetssätt och leveranser i takt med förändrade verksamhetsbehov. Som sektionschef företräder du också verksamheten i många olika sammanhang, såväl internt som externt.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område eller annan lämplig utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant för befattningen. Har du även genomgott relevanta ledarskapsutbildningar är det meriterande. Du har minst två års erfarenhet av en chefsroll med verksamhets-, personal- och budgetansvar i offentlig sektor. Vidare har du erfarenhet av ledarskap i större kontaktcenter-funktion med standardiserat arbetssätt i en digital ärende- och kunskapshantering. Du har även erfarenhet av förändringsledning. Rollen kräver även mycket god kunskap om digitala verktyg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av en chefsroll inom myndighet samt om du har erfarenhet av att leda supportarbete inom statlig verksamhet. Det är även meriterande med erfarenhet av ärendehantering i verktyget Smart IT på plattformen BMC ITSM. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet och med erfarenhet av arbete med inköp och upphandlingar enligt LOU. Kunskap om ITIL-ramverket för effektiv och kvalitativ leverans av IT-tjänster och kunskap om digitala verktyg i Microsoft-miljö är också meriterande. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Dina egenskaper
Som chef har du helhetssyn och kommunicerar övergripande mål, involverar andra tidigt och främjar samarbete för en enhetlig ledning. Du driver utveckling av verksamhet och arbetsmiljö, leder förändring med mod och uppmuntrar lärande och initiativ till utveckling, samtidigt som du utvecklar din egen kompetens och ditt ledarskap. Du har fokus på resultatet genom att prioritera, fatta beslut och visar tillit till medarbetares kompetens genom att stötta och coacha samt hantera problem i tid. Vi ser även att du har en förmåga att skapa förtroendefullt samarbete på alla nivåer både internt och externt samt att du värdesätter goda relationer. Som person är du även strategisk och har ett brett perspektiv i frågor, samt att du är bra på att kommunicera. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Läs mer på: Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se
Övrigt
Du anställs tillsvidare (med 6 månaders provanställning) med ett tidsbegränsat förordnande som chef. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Lennart Fahlén på 08- 405 44 86. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Frågor om tjänsten besvaras v.30 samt v.33- v.34. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlströmför för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 22:a augusti 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.