Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post:
[email protected] eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Är du en trygg person som vill ta dig an ett spännande och viktigt uppdrag? Vill du arbeta brett med rehabiliteringsfrågor i en självständig och utvecklande roll tillsammans med engagerade kollegor? Vi söker nu en ny kollega till HR-avdelningen för en projektanställning på 1,5 år.
Arbetsuppgifter
I rollen som rehabiliteringssamordnare ger du operativt stöd till chefer inom Vård och omsorg genom hela rehabiliteringsprocessen. Ditt uppdrag är att vara ett aktivt stöd i rehabiliteringsärenden med målet att bidra till minskad sjukfrånvaro. Du arbetar uppsökande och verksamhetsnära, genom din närvaro i organisationen fångar du upp behov och initierar insatser, både i pågående rehabiliteringsärenden och i det förebyggande och främjande arbetsmiljöarbetet på såväl individ som gruppnivå. Tillsammans med chefer säkerställer du att rehabiliteringsarbetet bedrivs strukturerat och i enlighet med gällande lagar och regler och i enlighet med Härjedalens kommuns rehabiliteringshandbok. Du vägleder chefer i både praktiska och strategiska frågor kopplat till rehabilitering och bidrar till att skapa trygghet i processen.
Du planerar ditt arbete tillsammans med beställande chef, Socialchef, och avdelningens HR-strateger. Arbetet är självständigt och kräver förmåga att kunna planera, prioritera och genomföra arbetet. Du är en del av ett kunnigt HR-team där samarbete och kollegialt stöd är en självklar del av vardagen. Du har även kontakt med externa aktörer som till exempel sjukvården, företagshälsovård och Försäkringskassan.
Genom ditt operativa stöd spelar du en viktig roll i att säkerställa att chefer inom Vård och omsorg har rätt förutsättningar att ta ansvar för rehabilitering på ett rättssäkert tydligt och effektivt sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som personalvetare, rehabiliteringsvetare eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. Du har praktisk erfarenhet av, och känner dig trygg med, att arbeta med hela rehabiliteringsprocessen och är bekväm med att ge konsultativt och konkret stöd till chefer i deras arbete. Din erfarenhet av operativt och verksamhetsnära HR-arbete, gärna inom offentlig sektor, gör att du snabbt kan sätta dig in i organisationens behov.
Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, det är meriterande om du har erfarenhet att bereda och föredra ärenden till politiken.
Du har dessutom god datorvana och arbetar obehindrat i Office 365.
Personliga egenskaper
Du är en självständig person som är trygg i att ta dig an en spännande och viktig roll som rehabiliteringssamordnare.
Eftersom rollen innebär många kontaktytor, där du kommer att möta såväl chefer och medarbetare som fackliga företrädare, är det viktigt att du har ett professionellt bemötande och har lätt för att skapa nya kontakter. Vidare ser vi gärna att du är lösningsorienterad och har förmåga att hantera komplexa situationer med ett konstruktivt och positivt förhållningssätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi vill vara en attraktiv arbetsplats där alla trivs och får möjlighet att utvecklas. Därför erbjuder vi dig bland annat förmåner som friskvård på arbetstid och friskvårdsbidrag. Frihet under ansvar är en självklarhet och du har möjlighet att delvis arbeta på distans och påverka din arbetstid utifrån verksamhetens behov, allt för att du ska kunna kombinera arbetsliv och privatliv på bästa sätt.
Du kan vara stationerad i Sveg, Hede eller Funäsdalen.
Kontaktinformation
Anna Svenberg, HR-chef,
[email protected]
Angela Myhr, Ombud akademikerförbundet SSR,
[email protected]
Catarina Månsson, Ombud Vision,
[email protected]
Kicki Jonasson, Ombud Vision,
[email protected]
Arbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg