Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Internationell affärsutvecklare för den gröna omställningen
Skicka ansökan 34 dagar kvar
Civilingenjör Affärsutvecklare
34 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Energimyndigheten arbetar för visionen hållbar energi för alla och har uppdrag i över 15 länder världen över. Vi söker nu en internationell affärsutvecklare som vill arbeta strategiskt med att främja svensk klimatinnovation, stärka samarbeten och driva på den gröna omställningen globalt. Om du är en engagerad relationsbyggare med erfarenhet av internationella samarbeten – och dessutom brinner för klimat och hållbarhet – kan det här vara rollen för dig! Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Dina arbetsuppgifter – stötta och etablera internationella samarbeten Som internationell affärsutvecklare blir du en del av ett team på 2–5 personer som arbetar nära svenska och utländska myndigheter, departement, organisationer och företag. Ditt arbete handlar om att identifiera möjligheter på nya marknader, bygga relationer och genomföra insatser som stöttar svenska start-ups och scale-ups. Vi arbetar genom satsningar som delegationsresor, program för internationellt affärsstöd och långsiktiga policydialoger. Rollen innebär:   • kartläggning och analys av samarbetsmöjligheter i andra länder kopplat till utvalda områden • identifiera, etablera och upprätthålla kontakter med svenska och utländska departement, myndigheter och organisationer • planera, genomföra och utvärdera olika satsningar och aktiviteter tillsammans med svenska och utländska departement, myndigheter och organisationer • stötta svenska företag med kunskap, finansiering och nätverk genom olika satsningar och aktiviteter • representera myndigheten vid internationella möten, förhandlingar, delegationer och konferenser • framtagande av statliga rapporter och utredningar Kvalifikationer Skallkrav • Akademisk utbildning inom exempelvis företagsekonomi, civilingenjör, miljövetenskap, statsvetenskap, nationalekonomi, alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • Minst 2 års arbetslivserfarenhet med för tjänsten relevanta arbetsuppgifter, såsom affärs-, export-, eller investeringsfrämjande arbete eller arbete med internationella organisationer och utvecklingsbanker • Mycket goda kunskaper i engelska och goda kunskaper i svenska (tal och skrift) • Mycket goda datakunskaper (officepaketet) • Möjlighet att resa regelbundet i tjänsten Meriterande • Projekt- eller arbetslivserfarenhet från andra länder • Erfarenhet från statligt departement-, myndighet-, organisation-, eller företag • Erfarenhet från arbete med energi- eller klimatrelaterade frågor • Kunskaper i andra språk, exempelvis arabiska, franska, hindi, tyska eller ukrainska/ryska Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som är självgående och tar ansvar för ditt arbete genom tydlig struktur och effektiv planering. Du är flexibel och kan anpassa ditt förhållningssätt i en internationell miljö där förutsättningarna ständigt förändras. Som lagspelare har du god förmåga att både leda och samarbeta med dina kollegor. Du är tydlig och välformulerad i din kommunikation, både vid representation och i enskilda möten. Vidare har du förmåga att etablera goda relationer i kombination med ett professionellt och tryggt agerande i rollen som statstjänsteman. Vi ser fram emot att träffa dig med driv, engagemang och intresse för tjänsten. Om oss Målsättningen för verksamheten är att främja svensk kunskap och teknik genom olika strategiska program och aktiviteter. Idag är vi aktiva i runt 15 länder, däribland Indien, Kenya, Tyskland, Ukraina och USA. Vi arbetar inom en rad tematiska områden såsom fossilfri energi, städer, mobilitet och industri för att positionera Sverige som ett attraktivt land inom forskning, innovation och affärsutveckling. I förlängningen så försöker vi etablera och stötta strategiska samarbeten mellan svenska och utländska aktörer med fokus på både export- och investeringsfrämjande. Vårt erbjudande Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde hösten 2025. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten. Vi önskar ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-08-17. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-009037. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Frågor? Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Niclas Carlsson på [email protected]. Det går även bra att kontakta rekryteringskonsult Nele Turemark från Poolia på 070- 248 99 77, [email protected]. Med anledning av semestertider besvaras eventuella frågor f r o m 2025-08-11.  Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-14
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Säljare Utesäljare Fältsäljare B2C säljare Eventsäljare Kommunikatör Eventpersonal Marknadsförare Account Manager Kundkommunikatör Kommunikationsassistent
Igår
Säljare Promotor Utesäljare Fältsäljare Innesäljare Projektledare Butikssäljare Juniorsäljare Marknadskoordinator Kommunikationsansvarig
Igår
Säljare Promotor Fältsäljare Kommunikatör Projektledare Eventpersonal Marknadsförare Account Manager Marknadsassistent
Igår
Säljare Utesäljare Fältsäljare B2C säljare Eventsäljare Eventpersonal Marknadsförare Kundkommunikatör
Igår
Säljare Speditör Logistiker Kundansvarig Affärsutvecklare
10 juli