Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Hällsboskolan Mälarhöjden i Stockholm tar emot elever med grav språkstörning från förskoleklass till och med årskurs 2. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer.
På skolan har vi till läsåret 2025/26 tre förskoleklasser, tre klasser i årskurs 1 samt en klass i årskurs 2. Våra elever läser utifrån specialskolans läroplan. I varje klass arbetar en lärare och en elevassistent med 6-9 elever. Skolan har även ett fritidshem som drivs av två lärare mot fritidshem med stöd av elevassistenter. Elevhälsan har en central roll på skolan och består av skolsköterska, skolpsykolog, skolkurator, logoped, specialpedagog samt rektor.
ARBETSUPPGIFTER
Som lärare mot fritidshem på Hällsboskolan Mälarhöjden leder du arbetslag fritids tillsammans med en annan lärare i fritidshem. Du planerar och utvärderar fritidshemmets verksamhet utifrån aktuella styrdokument. Du leder arbetslagsmöten för arbetslag fritids veckovis där du informerar och leder dina kollegor i deras arbete inom fritidshemmet. Du leder aktiviteter på fritidshemmet med stöd av lärarkollega och elevassistenter.
Vidare kommer du att;
• Planera rastverksamheten och ansvara för att aktiviteterna genomförs.
• Arbeta i nära samverkan med samtliga professioner som är verksamma inom skolan.
• Utveckla samarbetet med vårdnadshavare tillsammans med skolkurator och andra professioner inom elevhälsan.
• Delta aktivt på informationsmöten samt planeringar med fritids samt lärarna och övriga professioner.
I ditt uppdrag på Hällsboskolan Mälarhöjden hjälper du till med att skapa en inkluderande och tillgänglig lärmiljö, en miljö som gör skillnad. I all verksamhet utgår vi från specialskolans läroplansmål samt elevens bästa. Med god samarbetsförmåga skapar du tillsammans med dina kollegor de optimala och individuella förutsättningarna utifrån elevernas individuella behov. Du har ett engagemang i trygghetsskapande arbete samt i det förebyggande arbetet i skolan. Med ditt ansvarstagande, din kreativitet och trygghet skapar du ett tryggt socialt klimat och förtroendefulla relationer. Du visar övertygelse i att eleverna vill lära och utvecklas, har god förmåga att bemöta eleverna och det är viktigt att du agerar tryggt även i svåra och pressade situationer. Du är kreativ och ansvarstagande, och det är naturligt för dig att förena omsorg om, och trygghet för, elevernas situation med lärande och utveckling. Du söker i din roll bidra med en ökad förståelse för eleverna - både för dig själv och för elevernas skull men även för kollegor och vårdnadshavare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som :
- har legitimation som lärare mot fritidshem.
- har minst 2 års erfarenhet av att arbeta inom fritidsverksamhet.
- har erfarenhet av att leda kollegor med olika utbildningsbakgrund i arbete med barn/elever.
- har goda kunskaper i det svenska språket.
- har god datorkunskap.
Det är meriterande om du:
- har TAKK utbildning
- har erfarenhet att arbeta med elever med språkstörning och/eller annan NPF.
- har erfarenhet av att arbeta utifrån specialpedagogik.
Flerspråkighet.
- har kommunikation med TAKK och bildstöd.
- kan Word, Excel, Outlook, InPrint, SymWriter.
Personliga egenskaper:
Nyfiken
Tålmodig
Strukturerad
Ambitiös
Inlyssnade
Ansvarstagande
Innan anställning behöver giltigt utdrag från belastningsregistret uppvisas.
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.