Arbetsbeskrivning
Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden.
Change starts here!
Fakulteten för hälso- och livsvetenskaps (FHL) vision är att förstå, förklara och förbättra världen och samhället vi lever i utifrån ett hälso- och livsvetenskapligt perspektiv. Arbetet inom fakulteten utgår från Linnéuniversitets fyra värdeord: nytänkande, nyfikenhet, närhet och nytta. Som en av fem partnerinstitutioner inom FHL ingår institutionen för psykologi. Inom institutionen är vi drygt 35 medarbetare som erbjuder en bred palett av kurser och utbildningsprogram på grund, avancerad- och forskarnivå. Till vår institution behöver vi nu förstärkning av en engagerad kollega.
Ämnesområde för befattningen: Metavetenskap och pedagogisk psykologi
Placeringsort: Växjö
Anställningens omfattning och tidsperiod: 100% i 4 år.
En biträdande lektor får anställas tills vidare, dock längst under en tid på minst fyra och högst sex år som bestämts av högskolan före anställningen. Anställningsform för Biträdande lektor regleras i Högskoleförordningen, 4 kap.
Tillträde: 1/1-2026
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som under fyra år vill bidra till att utveckla den unga tvärvetenskapliga forskningsmiljön Evidens i lärande och Didaktik (ELD). ELD är en tvärvetenskaplig forskningsmiljö där vi utvärderar, sammanställer och tillgängliggör evidensbaserad skolforskning. Vi brinner för att forskning ska vara noggrant granskad, korrekt och presenterad på ett begripligt och relevant sätt, anpassat för forskare, lärare, rektorer och andra som är intresserade av evidensbaserad undervisning. Vi utgår från en tvärvetenskaplig ansats av utbildningsvetenskapliga ämnen (pedagogisk psykologi, pedagogik, didaktik), metavetenskap, samt biblioteksvetenskap.
Forskningen förväntas ske i samarbete med forskare kopplade till miljön och med aktivt deltagande i miljöns seminarieverksamhet, konferenser och liknande. Du förväntas ägna ungefär hälften av din forskningstid åt att delta i projekt i forskningsmiljön som leds av andra forskare, där din starka kompetens inom metod, statistik och pedagogisk psykologi möter andra kompetenser i projekt som ofta är av tvärvetenskaplig art. Exempel på detta är framtagande av evidens genom systematiska översikter, metavetenskapliga studier av pedagogisk psykologi och utvecklandet av evidensplattformen ELD CAMA.
Den andra hälften av tiden ska företrädesvis användas till att utveckla en ny egen forskningslinje. Här har du stor frihet så länge det ligger inom ramarna för forskningsmiljön. Exempel på områden där miljön har behov av en ny forskningslinje är testutveckling, replikationsstudier, interventionsstudier och implementeringsstudier.
En lika viktig del av anställningen är att utveckla den undervisning som är kopplad till forskningsmiljön. Anställningen innebär därför också kursansvar, planering av undervisning, undervisning och examination inom vetenskapliga metodkurser, inklusive psykometri, och kurser inom kognitionsvetenskap med koppling till lärarutbildningen. Även kurser inom arbets- och organisationspsykologi kan ingå, samt handledning av självständiga arbeten på såväl kandidatnivå som master-nivå.
Behörighet
Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen i psykologi eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut.
För behörighet till anställningen krävs också dokumenterad vetenskaplig skicklighet i psykologi, särskilt gällande systematiska översikter och dokumenterad skicklighet inom området pedagogisk psykologi. Behörigheten omfattar också dokumenterad skicklighet i programmering och skicklighet i det statistiska programmeringsspråket R, samt dokumenterad pedagogisk skicklighet, särskilt för kurser inom vetenskaplig metod och statistik.
För behörighet till denna anställning krävs dessutom att den sökande har förmåga att formulera sig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
Bedömningsgrunder för anställning som biträdande lektor
Läs annonsen i sin helhet vid Linnéuniversitetets hemsida för information om vilka bedömningsgrunder som tillämpas vid prövning av ansökan och anställning.
Kontaktpersoner:
Prefekt: Anna Bratt,
[email protected] 0470-767820
Ämnesföreträdare: Rickard Carlsson,
[email protected] 0480-44 60 93
HR-partner: Stina Andersson,
[email protected] 0480-446033
Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.
Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. Din ansökan ska utformas enligt Mall för ansökan som du hittar i Kompletterande riktlinjer -
Anställningsordning under rubriken "viktiga dokument" längst ned under annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Övriga handlingar, t ex olika typer av vetenskapliga arbeten, ska skickas in digitalt tillsammans med ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 23.59 sista ansökningsdagen.
Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.
Linnéuniversitetet är en arbetsgivare som uppfyller kraven i den Europeiska stadgan för forskare och följer riktlinjerna för rekrytering. Därför har universitetet fått HR Excellence in Research-certifieringen.
Vänligen notera att legitimation ska uppvisas vid intervjutillfället.