Arbetsbeskrivning
Det unika med Mini-Maria Jämtland Härjedalen är det tvärprofessionella arbetssättet där kommun och region jobbar tillsammans för att på ett framgångsrikt sätt kunna jobba med tidigt förebyggande insatser kopplade till skadligt bruk av alkohol, droger och spel om pengar.
Ditt nya jobb
Mini-Maria Jämtland Härjedalen är en nyöppnad integrerad länsgemensam verksamhet där Region Jämtland Härjedalen och länets åtta kommuner erbjuder stöd och behandling gällande skadligt bruk av droger, alkohol och/eller spel om pengar för länets unga invånare upp till 21 år. Stödet erbjuds även närstående till den unge såsom föräldrar, kompisar och/eller annan anhörig samt till andra professionella som kommer i kontakt med målgruppen.
På Mini-Maria JH aktualiseras ungdomen antingen via egen kontakt eller biståndsbeslut från socialtjänsten. Ungdomen har även möjlighet att få Mini-Maria som stödinsats i sitt ungdomskontrakt.
Huvudmottagningen ligger i Östersund och i respektive kranskommun finns filialmottagningar vilket innebär resor i tjänsten. Besöken sker på en mottagning i någon av länets kommuner, beroende på vart den unge bor eller önskar träffas, och ni jobbar tillsammans utifrån gemensamt uppsatta mål. Utöver fysiska möten erbjuds digitala lösningar för rådgivning och behandling. Detta kan ske per telefon, via videosamtal och via mottagningens app.
I arbetet används olika metoder som motiverande samtal, cannabisprogrammet för unga (CPU), A-CRA och återfallsprevention. Vi har som målsättning att även kunna erbjuda spelbehandling varför kompetens inom detta område ses som meriterande. Som stöd i familjearbetet används Funktionell familjeterapi (FFT).
Grundbemanningen på Mini-Maria JH består av en samordnare, två behandlare och två sjuksköterskor. Utöver det är två psykologer och två läkare knutna till mottagningen, uppdelade utifrån åldersindelning. Då en av behandlarna nu flyttar söderut söker mottagningen en ny kollega som vill vara med och jobba med tidigt, förebyggande och behandlande insatser för länets unga invånare.
Vanliga arbetsuppgifter:
• Motiverande och behandlande samtal med de unga.
• Rådgivande samtal till vårdnadshavare.
• Rådgivande samtal via telefon till närstående och professionella.
• Tvärprofessionellt arbete med sjuksköterskor, läkare och psykolog.
• Filialresor.
• Delta i utåtriktat arbete gentemot målgruppen och professionella.
• Dokumentera i VIVA, såsom journalanteckningar och genomförandeplaner.
Din kompetens
Vi söker dig som:
• är utbildad socionom- eller socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• har minst 2 års erfarenhet av att ha jobbat behandlande med målgruppen
• besitter god förmåga till självständigt arbete
• har B-körkort
Meriterande är:
• erfarenhet av att ha jobbat med någon av de metoder vi erbjuder (MI, CPU, A-CRA, Återfallsprevention, FFT samt Till spelfriheten).
Vi söker dig som har:
EMPATISK FÖRMÅGA. Har förmåga att sätta sig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.
FLEXIBILITET. Har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar.
HELHETSSYN. Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår sin roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
PERSONLIG MOGNAD. Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.
RELATIONSSKAPANDE. Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.
SAMARBETSFÖRMÅGA. Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Övrig information till dig som söker
• Som anställd på Mini-Maria JH erbjuds du extern handledning och kollegialt stöd i arbetet.
• Genomgå utbildning i Ung Dok vilket är ett system för kartläggning.
• Årsarbetstid med flexibla möjligheter i ditt schema.
• Superhärliga kollegor med hög kompetens och starkt engagemang för målgruppen.
Ansökningstiden går ut 2025-07-27. Rekryterande chef har semester under v 27 – 29 och kommer inte ha möjlighet att svara på eventuella frågor förrän v 30. Intervjuer planeras att hållas v 31 så frigör gärna tid den veckan. Informera även gärna referenser varav minst en av dessa behöver vara närmsta chef.
Så går rekryteringen till
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.