Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Säkerhetssamordnare
Skicka ansökan 65 dagar kvar
Säkerhetssamordnare
65 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Som säkerhetssamordnare i Lerums kommun är du anställd på Säkerhets- och beredskapsenheten som tillhör verksamhetsområdet Kansli, Säkerhet och Kund under Förvaltningsledningen. Enheten består för närvarande av en enhetschef, en säkerhetssamordnare och två krisberedskapssamordnare. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår bland annat arbetsuppgifter som: • Skyddet av de förtroendevalda, den demokratiska processen och val. • Samordning av förvaltningens arbete mot välfärdsbrottslighet. • Hantering av verksamhetsnära akuta händelser kopplat till hot, våld och mängdbrott. • Planera och samordna trygghetsskapande åtgärder kopplat till polisens Trygghetsundersökningar, DESO. • Framtagande av rapporter, handlingsplaner rutiner och checklistor. I rollen arbetar du också med att genomföra hotbedömningar och risk och sårbarhetsanalyser kopplat till personsäkerhet, PDV och evenemang. Du agerar som sakkunnig vid intresseavvägningar och konsekvensbedömningar enligt Kamerabevakningslagen kopplat till GDPR. Du agerar också som sakkunnig vid gällande NIS 2 och CER direktivet med inriktning på fysisk säkerhet och personsäkerhet. En annan del av rollen är att du är delaktig och drivande i arbetet med Trygghetsrådet kopplat till nulägesblid och åtgärdsplan. Du samverkar med externa aktörer som polis, bevakningsföretag, näringslivet och civilsamhället. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser att du har har flerårig arbetslivserfarenhet, med fördel inom säkerhetshetsområdet kopplat till trygghetsskapande och brottförebyggande arbetet. Det är även meriterade att du har erfarenhet av att offentlig förvaltning eller politisk styrd organisation samt av att arbeta med större projekt. Som person ser vi att du är ansvarstagande, resultatorienterad, har kunden i fokus och samtidigt en hög nivå av säkerhetsmedvetenhet. En pedagogisk förmåga och en förmåga att genomföra kunskapshöjande utbildningsinsatser kopplat till säkerhet är vidare viktigt för att lyckas i rollen.  Vi ser också att du har en god förmåga att arbeta självständigt, i grupp och i nätverk. Att du kommunicerar på ett respektfullt, lättförståeligt och tydligt sätt och agerar lugnt och metodiskt vid akuta händelser. Du har god förmåga att utrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du även andra språkkunskaper är detta meriterande.  B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi fäster stor vikt i bedömningen av personlig lämplighet kopplat till tjänstens arbetsuppgifter och enhetens sammansättning. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-27
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare