Arbetsbeskrivning
Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget
Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt.
Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och Kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Bergsjöskolan är en skola med elever från förskoleklass till åk 9 samt anpassad grundskola 1-9. Här går drygt 500 elever från hela världen med olika erfarenhetsvärldar, skolbakgrund och kunskap, som alla bidrar till vår stora mångfald. Bergsjöskolan ligger i östra delen av Bergsjön vid Rymdtorgets spårvagnshållplats. Du tar dig enkelt hit med lokaltrafiken på ca 20 minuter ifrån centrala Göteborg med spårvagn 7 och 11 samt buss 58 och 74.
Till hösten 2025 kommer vår anpassade grundskola bestå av åtta klasser, fyra för ämnen och fyra för ämnesområden. En del elever integreras delvis i grundskolans klasser.
Vi söker nu en engagerad specialpedagog till vår anpassade grundskola en nyckelperson som ska stärka och stötta vår personal och bidra till ökad måluppfyllelse för våra elever.
Din huvuduppgift som specialpedagog blir att föra in det specialpedagogiska perspektivet i arbetet med att stötta elevernas utveckling i riktning mot utbildningens mål. Vårt fokus är att göra den pedagogiska, fysiska och sociala miljön tillgänglig för alla elever. I ditt arbete förväntas du stötta den övriga pedagogiska personalen i arbetet med alla stödinsatser ledning och stimulans (utveckla undervisningen), extra anpassningar och särskilt stöd. Du har ett övergripande dokumentationsansvar för de här processerna, och vi använder oss av systemen PMO och Vklass för dokumentation. Tillsammans med biträdande rektor utvecklar du rutiner för dokumentation av arbetet som står i paritet med behov och lagkrav.
På Bergsjöskolan har vi integrerad fritidsverksamhet, där elever och personal från grundskola och anpassad grundskola möts, i såväl lärande som lek och social samvaro. Här kommer du tillsammans med specialpedagogen för f-6 arbeta med att stötta personalen i att inkludera alla elever i verksamheten.
I vårt arbete på skolan är det inte bara elevernas lärande som är i fokus. Det kollegiala lärandet är minst lika viktigt; vi arbetar både bättre och mer effektivt tillsammans. Hos oss är det viktigt att många olika perspektiv, kunskaper och insikter kan höras och få utrymme. Variation i tänkande och görande är en viktig utgångspunkt för att vi ska kunna hittar nya vägar, metoder och lösningar, för att eleverna ska utvecklas så långt som möjligt.
På Bergsjöskolan arbetar vi utifrån mötesmodellen EHM där pedagoger och elevhälsans professioner möts utifrån ett salutogent perspektiv för att utveckla undervisningen för eleverna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har specialpedagogexamen, eller har kommit en bra bit i dina specialpedagogstudier. Du har god kännedom om gällande styrdokument, elevers rätt till särskilt stöd och utformande av åtgärdsprogram, samt god IT-kompetens. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i anpassad grundskola är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i socioekonomiskt missgynnade områden Eftersom många av våra elever har begränsade färdigheter i att uttrycka sig verbalt är det också värdefullt om du har erfarenhet av att arbeta med tecken som stöd.
Det är också av vikt att du är nyfiken på att titta på dig själv och ditt eget arbete och lärande. Du behöver vilja och våga utvärdera ditt eget arbete, även tillsammans med andra, för att utveckla och anpassa det efter personalens och elevernas behov. Du bidrar med nya idéer och perspektiv i arbetsrelaterade frågor samt i situationer som behöver lösas. Du är nyfiken, stimulerar till dialog, är ifrågasättande samt har förmåga att se mer än en möjlig lösning. Du behöver vilja vara med och utveckla undervisningen i klassrummen och verksamheten i stort.
Du har god förståelse för hur människor tar till sig och utvecklar kunskap och är väl medveten om elevers olika förutsättningar. Du har förmåga och kunskap att kunna handleda kollegor och föräldrar med målet att utveckla det ämnesspecifika samt relationella arbetet så att det möter behoven hos alla elever i verksamheten. Du har mycket god förmåga att samarbeta och känner dig trygg i att analysera och utveckla på organisations-, grupp- och individnivå. Du är skicklig på kommunikation och pedagogisk dokumentation och har lätt att uttrycka dig i tal och skrift.
Stämmer beskrivningen in på dig så ser vi fram mot din ansökan!
Ett löpande arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum.
Under veckorna 28-31 kommer vi inte arbeta aktivt med rekryteringen utan urval återupptas efter semestern.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.