Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Samordnare som vill göra skillnad på riktigt
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Samordnare
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vår sektion, It-inköp, söker vi nu en samordnare som är engagerad, prestigelös och serviceminded. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

IT-inköp ansvarar för Polismyndighetens inköpsverksamhet inom IT-området samt juridisk expertkompetens inom relevanta rättsområden. IT-inköp har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med IT-lösningar.

I dagsläget består IT-avdelningen av drygt 1 300 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU. Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för mer än 3 miljarder kronor vilket uppgår till närmare 35% av myndighetens totala inköpsvolym. Sektionen IT-inköp består av ca 27 personer fördelade på tre grupper med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidare utveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp. Information om våra förmåner finner du här https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu dig som är strategisk och kan samordna andra samtidigt som du är noggrann och strukturerad och kan såväl genomföra som följa upp avtalsrelaterade uppgifter. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men framför allt med medarbetare inom den tekniska verksamheten. I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen innebär att du är en viktig länk mellan teknikteam, externa aktörer och It-inköp. I rollen samordnar du behov och resurser för de aktuella uppdragen samt utför uppdrag och genomför förhandlingar. Rollen innebär att du ansvarar för att planera, uppdragsleda och dokumentera av dig identifierade behov, utvecklingsmöjligheter och möjligheter som finns. Du kommer också löpande följa upp såväl process som behov och omsätta i en process till funktionella aktiviteter och mål.

I rollen ansvarar du för att se till att förutsättningar finns att kunna genomföra leveranser enligt uppsatta mål för myndigheten.

Primärt kommer rollen att verka inom kameraområdet och säkerställa att myndighetens uppsatta mål avseende kameror på stan uppfylls i tid och med god kvalitet. Rollen kommer utöver det även ha andra, mer avgränsade, uppdrag som uppstår löpande i den dagliga verksamheten.

Som samordnare hos oss innebär det bland annat att du:

  • Uppdragleder avtalsprocessen vid myndighetens behov av att placera kameror på stan, så kallad allmän kamerabevakning.
  • Planerar och samordnar avtalstecknande så att det tidsmässigt sker i enlighet med verksamhetens behov
  • Förhandlar om avtalsvillkor med fastighetsägare inför avtalstecknande av avtal som medger rätt för myndigheten att placera kameror på annans fastighet
  • Ansvarar för och säkerställer en god process från att ett behov uppstår och aviseras till dess att avtal tecknats och sedan övergår i förvaltning.
  • Kvalitetssäkrar en god leverans avseende It-inköps ansvar att säkerställa korrekta avtal för myndighetens nyttjande av annans fastighet
  • Agerar rådgivande till såväl fastighetsägare, tekniska kamerateam, produktägare och strategiska inköpare och jurister
  • Upprättar avtal om nyttjanderätt tillsammans med strategisk inköpare och jurist

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • utbildning inom ekonomi, logistik, inköp, uppdragledning eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna
  • god förmåga att organisera och hantera flera uppgifter av olika grad av komplexitet samtidigt
  • erfarenhet av roller med samordning av flera olika funktioner/roller
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
  • svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av offentlig sektor, LOU och LUFS
  • praktisk erfarenhet av projekt/uppdragsledning
  • längre, dokumenterad, erfarenhet av att arbeta i ett agilt arbetssätt
  • kunskap om – samt erfarenhet av avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
  • flerårig vana av att läsa, förstå och upprätta avtal
  • vana att driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara metodisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen och prestigelös och kan stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du är strukturerad, noggrann och har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010-564 18 15

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Kimberly Uvelid, [email protected]

Fackliga företrädare

  • Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
  • SACO, nås via mejl [email protected]
  • SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
  • ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Ansök genom att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

För fullständig information om tjänsten och hur du ansöker vänligen se: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/juni/samordnare-som-vill-gora-skillnad-pa-riktigt/

Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-25
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare