Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare inom grundbearbetning och informationskvalitet
Skicka ansökan 45 dagar kvar
Handläggare
45 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Är du bra på att bearbeta, strukturera och förvalta information? Vill du vara en viktig del i att hantera och utveckla arbetet med underrättelseinformation på Säkerhetspolisen? Nu söker vi engagerade kollegor som vill arbeta med grundbearbetning och informationskvalitet. Välkommen med din ansökan!

Tillsammans skyddar vi Sverige.


Ort: Stockholm

Sista ansökningsdag: 2025-08-10

Referensnummer: 2025–7340

Det här är ditt uppdrag

Verksamheten inom grundbearbetning och informationskvalitet behandlar underrättelseinformation som kommer in till Säkerhetspolisen. Som handläggare hos oss arbetar du utifrån metodmässiga och operativa inriktningar med att tillgängliggöra och förvalta informationen i databaser. Det handlar bland annat om att bedöma och strukturera underrättelseinformationen i enlighet med Lagen (2019:1182) om Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.

Du och dina kollegor deltar aktivt i metod-, teknik- och verksamhetsutvecklingsarbetet som löpande bedrivs på myndigheten. Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra. Ditt arbete innefattar även samverkan med myndighetens olika verksamhetsområden och du får därför en bra förståelse för helheten när du arbetar här.

Du arbetar i ett lärande klimat och ställs inför komplexa situationer där du får möjlighet att utforska olika förslag och hitta lösningar för att bidra till en verksamhet under ständig utveckling.

Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats. Resor inrikes kan förekomma i tjänsten.


De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.

Krav:

  • Akademisk utbildning, minst 120 hp med samhällsvetenskaplig, juridisk eller motsvarande inriktning alternativt arbetslivserfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig
  • Minst ett års relevant arbetslivserfarenhet inom de senaste tre åren
  • Erfarenhet av att arbeta i IT-system på ett metodiskt sätt.
  • Mycket god förmåga att skriva på svenska
  • God läsförståelse på engelska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Vana från arbete med personuppgiftsbehandling
  • Vana att tolka lagtext och göra rättsliga bedömningar
  • Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete
  • Praktisk erfarenhet av ett datadrivet arbetssätt
  • Vana att arbeta i Excel
  • Erfarenhet av digital transformation.

Det här är kollegan vi söker

Vi söker dig som har förmåga att hantera information på ett effektivt, strukturerat och noggrant sätt. Du behöver ha förmåga att se sammanhang samtidigt som du kan urskilja det väsentliga och se detaljer. Du trivs med att delar av ditt arbete är mer rutinartade och du leder självständigt ditt arbete inom ramen för uppdraget. Samtidigt kan du prioritera och anpassa dig till ändrade förutsättningar när situationen kräver det. Du trivs i och vill bidra till en verksamhet som är under ständig utveckling.

För att trivas i rollen är du prestigelös och delar gärna med dig av din kunskap till andra. Du är bra på att samarbeta och fokuserar på gemensamma framgångar före individuella prestationer. Att både ge och ta emot återkoppling är en självklarhet för dig.

Teknik och teknisk utveckling intresserar dig, du är en engagerad problemlösare med sinne för logik.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Anställningsvillkor

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.


Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 79 31. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Så ansöker du

Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se

Ansök genom att skicka in ditt cv och besvara urvalsfrågorna. Urvalsfrågorna hittar du i annonsen på vår hemsida.

Ansökan ska ha kommit in senast 2025-08-10

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Förvaltare Fastighetsarbetare Fastighetskoordinator Förvaltningscontroller Förvaltningssamordnare Förvaltningskoordinator Förvaltningsadministratör
14 juni