Arbetsbeskrivning
Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som medarbetare hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vi är 250 medarbetare och vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.
Enheten Samordning och beslut ansvarar för att planera, samordna utredningar och fatta beslut i de ansökningsärenden om bekämpningsmedel och allmänkemikalier som handläggs på avdelningen samt bistå med administrativt stöd i ärendehandläggningen. Dessutom handlägger enheten egna ärenden. Vi arbetar också med produktionsstyrning och ständiga förbättringar för ärendehanteringen. Vi ansvarar också för de system som används som stöd i handläggning och som används för att publicera våra beslut på vår hemsida.
Trivs du med att utveckla och förbättra en verksamhet har du goda möjligheter att kunna påverka. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ha rollen som förvaltningsledare verksamhet/objektsförvaltare (OF) av objekten Swedish Pesticides Information Register for Enquiries and Reports (Spider) och Riskindex. Spider bygger på en relationsdatabas med versionshantering och är Kemikalieinspektionens interna system för att samla och ordna information om produktgodkännanden. Objektet omfattar även bekämpningsmedelsregistret, som är en publik spegling av vissa uppgifter i Spider, och där allmänheten kan ta del av Kemikalieinspektionens beslut. Vi befinner oss just nu i en intensiv utvecklingsfas i syfte att tillgängliggöra data i bekämpningsmedelsregistret. Riskindex är ett system som används för att beskriva hälso- och miljörisker med växtskyddsmedel över tid.
Förvaltning- och utvecklingsarbetet leds av OF och arbetet innebär många kontaktytor och nära samarbeten, framför allt med verksamheten, IT och de externa konsulter som utför utvecklingsarbetet. Du kommer också arbeta med objektsförvaltare för andra system på myndigheten när prioritering för olika förvaltningsobjekt på myndigheten ska tas fram.
Som OF för systemet kommer du ha ett koordinerande ansvar för att driva utveckling och löpande förvaltning av objekten. Under de närmaste åren planerar vi för en digitalisering av myndighetens verksamhet. Du kommer att bli en aktiv del av den utvecklingen.
För att lyckas i rollen som objektsförvaltare krävs det att du har en djup förståelse för hur systemen används av verksamheten.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Tillsammans med förvaltningsledning-IT och verksamheten utforma och säkerställa ändamålsenligt och effektivt stöd till verksamheten.
• Ta fram förslag på förvaltningsplan, budget och resursbehov för nå förvaltningens uppsatta mål.
• Planera, samordna, leda och följa upp den verksamhetsnära förvaltningen på ett kostnadseffektivt sätt i enlighet med förvaltningsplanen.
• Vara länken mellan verksamhet och IT-personal, delta i arbetet med krav, test och dokumentation.
• Samordna och projektleda vidareutvecklingsprojekt och större aktiviteter inom förvaltningen.
• Delta i förbättringsarbete inom förvaltning och utveckling i samarbete med andra objektsförvaltare och IT.
• Att arbeta med administrativa uppgifter kopplade till ärendehandläggningen samt mallförvaltning för att få kunskap om hur verksamheten använder sina system.
KVALIFIKATIONER
• Akademisk utbildning i data/systemvetenskap eller liknande som vi bedömer relevant, eller likvärdiga kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Erfarenhet av roll med förvaltning och verksamhetsutveckling med kopplingar till IT, gärna med en etablerad förvaltningsmodell, t ex PM3.
• Erfarenhet av att fånga upp verksamhetens behov och hjälpa till att ta fram krav- och lösningsspecifikationer samt dokumentation.
• Erfarenhet av planering och uppföljning av ekonomiska och personella resurser.
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med större register och databashantering
• Erfarenhet av scrum eller liknande
• Erfarenhet av Azure Devops
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du driven, organiserad, koordinerande, kommunikativ och har en god problemlösningsförmåga. Du har en god samarbetsförmåga och kan anpassa dig till olika målgrupper både internt och externt. Du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är mål- och lösningsorienterad och ser rutiner och dokumentation som en självklar del av arbetet.
ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.
Utifrån verksamhetens behov finns möjlighet, efter överenskommelse med chef, att arbeta upp till hälften av arbetstiden på distans.
Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.