Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Överförmyndarförvaltningen söker handläggare
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Jurist Socionom Statsvetare Handläggare
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Stockholm överförmyndarförvaltning är en del av Stockholm stad och den största överförmyndarförvaltningen i landet med drygt 10 000 ärenden. Vi är en tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och granskar ställföreträdare. Vi arbetar nu med att skapa en helt digital ärendehantering med användande av e-tjänster. Välkommen till oss Förvaltningen är centralt placerad i nya ljusa lokaler på Kungsholmen. Här finns både gym, restauranger och sköna promenadstråk runt hörnet. Vi är drygt 60 medarbetare uppdelade på fyra enheter och en stab Vi erbjuder Stockholms stad har förmånliga erbjudanden när det gäller friskvård. Som anställd i staden kan du köpa kort på stadens egna sim- och gymanläggningar till förmånliga priser. Utöver den lagstadgade allmänna pensionen så har du som medarbetare i staden även en tjänstepension och tillgång till fler semesterdagar än vad som är reglerat i lag. Din roll Som handläggare hos oss kommer du vara placerad på enheten för tillstånd. Arbetet innebär i första hand att hantera olika typer av tillståndsärenden, b.la. handläggning av dödsbon, ansökan om köp/försäljning av fastighet/bostadsrätt/tomträtt, ansökan om lån/pantsättning/inteckning, ansökan om att driva näring m.m. Andra arbetsuppgifter som förekommer är att granska redovisningshandlingar som ställföreträdare skickar in och fatta beslut om utbetalning av kommunala arvoden. Tillståndsenheten är en mindre enhet med 9 anställda som hjälper och stöttar varandra med komplexa ärenden. Det är viktigt att du är prestigelös och en god lagspelare. Utöver detta är det viktigt att du är öppen för nya lösningar och även kan arbeta självständigt i ett högt tempo. Vi söker en person som engagerar sig i sitt arbete och aktivt bidrar till att skapa en god stämning och arbetsmiljö på arbetsplatsen. Din kompetens och erfarenhet Krav Högskoleutbildning, t.ex. jurist, socionom, statsvetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig Erfarenhet av att handlägga ärenden inom offentlig myndighet God kommunikativ förmåga såväl muntlig som skriftlig Meriterande Administrativ vana God allmän samhällskunskap Erfarenhet av arbete med arvsrätt Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare