Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Bygglovsadministratör - vikariat
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Bygglovshandläggare Stadsbyggnadskoordinator
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Avdelningen har även ansvar för bostadsanpassnings- och återställningsbidrag för att bygga om och individuellt anpassa bostäder vid funktionsnedsättning, samt ansvarar också för handläggning av kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning (KBF). Bygglovavdelningen är organiserad i sju enheter och består av ca 120 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare. Som vikarierande bygglovsadministratör tillhör du enheten byggstöd. Bygglovhandläggning innebär många administrativa arbetsuppgifter genom hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Arbetsuppgifterna som bygglovadministratör utgörs bland annat av registrering och scanning av inkommande ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare samt expediering och utskick av beslutade ärenden. I rollen som bygglovsadministratör ingår att vara särskilt kunnig i våra verksamhetssystem och rutiner för att stötta och lära ut korrekt hantering till handläggare och inspektörer. Bygglovsadministratörerna ansvarar också för utlämnande av allmänna handlingar som begärs ut av privatpersoner, media, företag och andra organisationer. Det finns även arbetsuppgifter som handlar om viss ärendehantering som till exempel kring obligatoriska ventilationskontroller (ovk) och hissar. Andra uppgifter handlar om att kontrollera och följa upp att uppgifter i ärenden är korrekta. Tjänsten är ett vikariat under ca 11 månader. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom offentlig förvaltning, bygglovsadministration, stadsbyggnadskoordinator eller liknande, alternativt har längre erfarenhet av att arbeta med kvalificerad administration inom offentlig förvaltning. Det är viktigt att förstå ansvaret som kommer med att arbeta i en offentlig myndighet till exempel gällande myndighetsutövning, offentlighet och sekretess samt ansvaret för allmänna handlingar. För att kunna hantera arbetsuppgifterna som bygglovsadministratör ser vi även att du har flerårig erfarenhet av liknande kvalificerade administrativa arbetsuppgifter, helst inom stadsbyggnad. För att kunna stötta andra på avdelningen med kunskap i verksamhetssystemen behöver du ha hög IT-kompetens, meriterande är om du arbetat i ByggR. Som person är du engagerad och servicemedveten och du tycker om att arbeta tillsammans med andra men du tar också eget ansvar och kan arbeta självständigt. Du har kunden i fokus och har lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har ett proaktivt, noggrant och resultatinriktat arbetssätt och har förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete. ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre