Arbetsbeskrivning
Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet med regeringens uppdrag att främja kunskapen, forskningen och intresset för vår värld. Myndigheten är en framstående forskningsinstitution och Sveriges största museum. Museet har under mer än 200 år samlat in föremål och data och bedrivit forskning om livet på jorden. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt.
Är du en kreativ, strategisk och tekniskt skicklig innehållsproducent med en passion för sociala medier och ett starkt naturintresse? Vill du vara med och forma kommunikationen för en organisation som arbetar med visionen om en livskraftig planet? Då kan detta vara din nästa utmaning! Vi erbjuder möjligheten att arbeta med aktuella samhällsfrågor, att utvecklas inom digital produktion och kommunikation samt arbeta med kollegor som delar din passion för innehållsproduktion, storytelling och en livskraftig planet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kommunikatör med inriktning mot sociala medier och innehållsproduktion. Du kommer att spela en central roll i vår kommunikation genom att skapa engagerande innehåll som kopplar vårt material till aktuella samhällsfrågor.
Du kommer att arbeta med:
• Omvärldsbevakning och sociala mediers utveckling: Du följer noga sociala mediers utveckling och hur de förändras.
• Målgruppsanalys: Analysera och förstå våra målgrupper för att skapa relevant och engagerande innehåll.
• Storytelling: Hitta den starka historien i vårt utbud och anpassa den till olika plattformar samtidigt som du använder din tekniska expertis för att skapa kvalitetsinnehåll på alla våra sociala medieplattformar. Du ser möjligheter i varje berättelse och har en känsla för vad som engagerar olika målgrupper.
• Filmproduktion: Från idé och ämnesval till filmande, redigering och distribution.
• Mediaköp: Arbeta med annonsering i Meta och TikTok för att sponsra vårt material och optimera räckvidden.
• Kommunikationsplanering: Samarbeta med experter inom museet, t.ex. forskare och samlingspersonal för att skapa innehåll som kommunicerar med våra valda målgrupper.
• Plattformar som: Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok. Din förståelse för algoritmer och plattformarnas bästa praxis är mycket viktig.
• Övriga arbetsuppgifter: I arbetet ingår även övriga uppgifter som t.ex. att skriva, redigera och publicera i andra digitala kanaler.
KVALIFIKATIONER
För rollen krävs det att:
Du har kandidatexamen inom ämnesområden som arbetsgivaren bedömer är relevanta för tjänsten. Du har även spetsutbildning inom innehållsproduktion och postproduktion eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande.
Du behärskar svenska och engelska i både tal och skrift, praktiserar klarspråk och har lätt för att kommunicera med människor, såväl enskilt som i större grupper.
Du har kunskap om kommunikationsplanering, målgruppsindelning, målgruppsanalys och målgruppers drivkrafter.
Du har gedigen erfarenhet av att göra research, att omvärldbevaka och att källkritiskt granska.
Du har expertis om och gedigen erfarenhet av att arbeta med sociala medieplattformar samt kännedom om trender och förmåga att följa och utnyttja aktuella trender och viralitet på sociala medier.
Du har gedigen erfarenhet av filmproduktion och erfarenhet av att producera film med Adobe Premiere Pro, After Effects och andra verktyg i Creative Suite.
Du har kunskaper om och erfarenhet av mediaköp för annonsering i Meta och TikTok för att sponsra vårt material och optimera räckvidden.
Det är meriterande och önskvärt att:
Du har kunskaper inom naturvetenskap förvärvade genom studier eller arbete inom området.
Du har kunskap om museets ämnesområden.
Du har erfarenhet av samarbete med forskare.
Du har erfarenhet av arbete med webbproduktion i dess olika delar av text, bild och film samt har kunskaper om webbpubliceringsverktyg, t.ex. Sitevision som museet använder.
Du har erfarenhet av arbete med projektledning.
Du har erfarenhet av arbete med kommunikationsplanering och utvärdering av utfört arbete.
Personliga egenskaper som är viktiga i rollen:
• Kommunikationsförmåga: Du uttrycker dig tydligt och välformulerat både muntligt och skriftligt och anpassar ditt budskap till olika målgrupper.
• Samarbetsförmåga: Du är en lagspelare som uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Delar med sig av sin kunskap.
• God analysförmåga: Löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Ser logik och samband i komplex information eller miljö.
• Initiativförmåga: Du tar egna initiativ och föreslår nya sätt att arbeta för att utveckla vår närvaro på sociala medier.
ÖVRIGT
Vårt mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar och ljus framtid. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.