Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du tillhör ett team om åtta personer som arbetar med handläggning av återbetalningsärenden avseende mervärdesskatt till utländska beskattningsbara personer inom och utom EU som inte bedriver mervärdesskattepliktig verksamhet i Sverige. Du hanterar ärenden av blandad karaktär där det förekommer både snabba och enkla återbetalningsärenden men också ärenden som kräver god materiell momskunskap och vidare utredning genom kontakt med kunden. Förutom handläggning av ärenden hanterar du också kringliggande arbetsuppgifter.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör företagsbeskattningssektion 3 på företagsbeskattningsenhet 1 på
Företagsbeskattningsavdelningen, med placering i Malmö. På vår sektion är vi 17 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- ha förmåga att anpassa dig till ändrade omständigheter
- ha ett strukturerat arbetssätt och god leveransförmåga
- vara noggrann
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt annan utbildning som anses relevant för tjänsten
- minst ett års aktuell arbetslivserfarenhet inom ekonomi, redovisning eller bokföring alternativt minst ett års aktuell arbetslivserfarenhet av handläggande arbete på myndighet.
Det är önskvärt med aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Skatteverket. Det är även önskvärt om du har aktuell erfarenhet av arbete med moms.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.