Arbetsbeskrivning
Energimyndigheten befinner sig i tillväxt med anledning av nya uppdrag och ett växande ansvar inom flera områden. Nu söker vi en avdelningschef till verksamhetsutveckling och stöd. Är du en tydlig ledare med stor drivkraft som trivs med att arbeta i en föränderlig omvärld? Välkommen med din ansökan redan idag.
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.
Dina arbetsuppgifter – leda i tillväxt
Som avdelningschef för verksamhetsutveckling och stöd har du ett övergripande ansvar för att driva utveckling inom avdelningen och i samspel med resten av myndigheten. Ditt uppdrag är att i tillväxt och förändring skapa förutsättningar för verksamheten att nå sina mål genom tillitsbaserat ledarskap, tydlig styrning och delaktighet. Du leder en avdelning som stöttar hela organisationen där du arbetar för en professionell och framåtriktad myndighet.
I din roll leder du avdelningens ledningsgrupp, som består av sju enhetschefer, och tillsammans med dem ansvarar du för avdelningens gemensamma uppdrag, förändringsarbete och verksamhetsutveckling.
Du rapporterar till generaldirektören och ingår tillsammans med övriga avdelningschefer även i myndighetens ledningsgrupp där ni gemensamt arbetar med strategisk verksamhetsplanering och den övergripande mål och resultatstyrningen. En viktig del i ditt arbete består av att samverka, kommunicera och bygga nätverk inom såväl som utanför myndigheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom område vi bedömer relevant för tjänsten. Du har flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta som chef med personal-, resultat- och budgetansvar samt i ledningsgrupp. Därifrån har du har goda erfarenheter av att utveckla och leda chefer i team och god förmåga att leda genom andra. Du har även erfarenhet av arbete i offentlig sektor samt erfarenhet från något av avdelningens sakområden: säkerhet, IT, ekonomi och strategiskt inköp, HR, informations- och ärendehantering eller kund- och internservice.
Du har goda kunskaper i tal och skrift i både svenska och engelska samt goda kunskaper i IT- system och program. Du har även svenskt medborgarskap med anledning av att tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Det är meriterande om du har utbildning eller erfarenhet från något eller flera av följande områden:
• Verksamhet i tillväxt
• Energi, klimat och hållbarhetsområdet
• Förändringsledning
• Statlig myndighet
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som avdelningschef på Energimyndigheten behöver du vara en kommunikativ och trygg ledare. Du bidrar till goda relationer där du är nyfiken, öppen och samarbetar effektivt med såväl kollegor som externa samarbetspartners. Du har god strategisk förmåga och sätter dig snabbt in i komplexa frågeställningar och har lätt för att fatta beslut som bidrar till hela verksamheten. Ditt ledarskap är tydligt och du är strukturerad med god prioriteringsförmåga med fokus på leverans och resultat. Vi söker en ledare med hög säkerhetsmedvetenhet och stor drivkraft.
Om oss
Inom avdelningen verksamhetsutveckling och stöd ryms verksamheterna säkerhet, HR, IT, ekonomi, upphandling, registratur och arkiv samt drift. Här arbetar ungefär hundra medarbetare som är uppdelade på sju enheter.
Avdelningen har till uppgift att stödja verksamheten med myndighetsövergripande tjänster och stödfunktioner. Inom avdelningen finns även enhetschefer med funktionsansvar. Avdelningen stödjer ledning och verksamhet så att myndighetens uppdrag utförs effektivt, med rätt kompetens och med ändamålsenliga verktyg på kort och lång sikt.
Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.
Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Vi vill ha din ansökan på svenska med CV och personligt brev senast 1 juni 2025.
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006104. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen
Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-partner Jenny Bolinder på telefon 016-544 24 25.
Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.