Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter med verksamhet över hela landet. Uppgiften är att förvalta och utveckla den svenska socialförsäkringen, navet i det svenska välfärdssystemet och en grundbult i samhällskontraktet. Vi fattar 21 miljoner beslut varje år varav många har en helt avgörande betydelse för människors liv och ekonomi. Vi betalar ut i genomsnitt 1,4 miljarder kronor om dagen eller sammanlagt 260 miljarder kronor per år.
Vi behöver vara ungefär 13 500 anställda som hjälps åt att lösa våra uppgifter och för närvarande pågår en omfattande rekrytering av nya medarbetare. Åren som varit, med pandemi och mycket ansträngt ekonomiskt läge, har inneburit stora påfrestningar för vår personal och vi gör nu satsningar på både chefer och medarbetare inom hela Försäkringskassan. HR avdelningens roll och betydelse i detta arbete är helt centralt.
Myndigheten genomför också ett omfattande utvecklingsarbete för att skapa en mer robust, enkel och effektiv förvaltning av socialförsäkringen. Vi utvecklar vår handläggning och trappar samtidigt upp arbetet med regelutveckling och samarbetet med andra aktörer, inte minst för att förhindra brott mot och missbruk av socialförsäkringen. Detta innebär att ett stort fokus ligger på att bygga upp myndighetens förmåga att svara upp mot de kompetensbehov som krävs i både att attrahera, behålla och utveckla medarbetare. En viktig del i detta arbete är att fortsätta kraftsamla kring arbetsmiljöfrågor för att skapa en attraktiv arbetsplats och långsiktigt minska personalrörligheten och öka myndighetens attraktionskraft. Inom detta område gör myndigheten bl.a. en större satsning kopplat till gemenskap och trivsel.
HR-avdelningens huvuduppgift är att skapa goda förutsättningar för att Försäkringskassan har rätt kompetens för att lösa uppdraget effektivt och med hög kvalitet samt att bidra till att myndigheten har engagerade och professionella medarbetare. HR utgör ett viktigt stöd till alla chefer i organisationen.
Vi söker nu en chef som vill ta ansvar inom det HR-relaterade området och har förmågan att driva utvecklingen som kommer att prägla Försäkringskassan i flera år framöver.
HR-organisationen har ca 160 medarbetare verksamma i huvudsak på fyra orter i landet: Stockholm, Göteborg, Malmö och Östersund.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som avdelningschef ansvarar du för att, tillsammans med din ledningsgrupp, leda, planera, följa upp och utveckla avdelningens verksamhetsområden. Du rapporterar till Försäkringskassans generaldirektör och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Du ansvarar för att verksamheten styrs ändamålsenligt och effektivt. Du arbetar aktivt med kvalitets- och verksamhetsutveckling, som utgår från Försäkringskassans behov på kort och lång sikt. Att skapa nätverk och goda samarbeten internt och externt är en förutsättning för att lyckas.
Som chef i Försäkringskassan leder du verksamheten utifrån en helhetssyn och med utgångspunkt i fattade beslut. Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom dialog om HR-avdelningens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att avdelningens chefer och medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för utveckling, leveranser och resultat. Som högsta chef för avdelningens medarbetare har du arbetsmiljöansvaret för avdelningen samt ansvarar för att tillämpa statens och Försäkringskassans arbetsgivarpolitik.
Som person är du trygg och stabil i din roll. Du anpassar och utövar ett enastående ledarskap för att skapa bästa möjliga förutsättningar för dina medarbetare att använda sitt omdöme och kompetens. Du visar ett gott omdöme och har stor integritet. Du är en skicklig kommunikatör på både individ- och gruppnivå och en god representant för Försäkringskassan i externa samarbeten och i kontakter med media.
Vi söker dig som
• har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har omfattande erfarenhet av ledarskap och strategiskt ledningsgruppsarbete i en stor och komplex organisation
• har omfattande erfarenhet av att leda HR-verksamhet
• har erfarenhet av att leda genom andra chefer
• har god samarbetsförmåga och skapar nätverk med goda relationer och högt förtroende såväl externt som internt
• har ett mycket gott omdöme, personlig mognad och hög integritet
• är trygg, stabil och har stor initiativförmåga
• har mycket god kommunikativ förmåga.
Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete och roll inom statlig myndighet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort Stockholm (Telefonplan). I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Arbetspsykologiska test kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta generaldirektör Nils Öberg, 010-111 90 70 eller överdirektör Maria Rydbeck, 010-111 68 31. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-specialist Stig Lindblom,
[email protected] 010-116 90 63. Fackförbundet ST: Thomas Åding, 010-119 64 12, Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.