Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett spännande ekonomijobb där du gör skillnad?
Ekonomienheten utökar med en tjänst och vi söker nu ytterligare en ekonom. Hos oss får du arbeta nära chefer för verksamheter i samhällsviktiga funktioner.
Du blir en del av ett engagerat team på fem ekonomer där vi stöttar varandra och utvecklas tillsammans. På enheten finns även tre kollegor som jobbar med fastighetsfrågor.
Som ekonom hos oss får du en central roll i att följa upp och analysera ekonomin inom stadenövergripande verksamheter. Ditt uppdrag är att säkerställa ett rättvisande resultat, följa upp och rapportera ekonomin samt bidra till utvecklingen av stadens och förvaltningens ekonomiprocesser.
Dina arbetsuppgifter inkluderar:
• Upprätta bokslut, budget och prognoser.
• Analysera avvikelser, trender och nyckeltal.
• Ge stöd och rådgivning till verksamhetens chefer.
• Utveckla arbetssätt, metoder och modeller för en effektiv hantering av ekonomiprocesserna.
• Bidra till god kostnadskontroll och en hållbar ekonomi.
Vi erbjuder dig ett spännande och varierat arbete på en centralt belägen arbetsplats i Göteborg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskole-/universitets-examen inom ekonomi. Du behöver även ha minst ett par års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete.
Det är meriterande om du har jobbat inom offentlig verksamhet. Det är också meriterande om du har kunskaper i verksamhetssystemen Hypergene och Business Unit4 Agresso.
Slutligen ser vi det som ett krav att du har goda kunskaper i Office 365, specifikt inom Excel.
För att trivas i rollen ser vi att du är analytisk, strukturerad och lösningsorienterad. Du kommer med nya idéer och synvinklar på jobbet och för att lösa problem och du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid.
Du har lätt för att skapa goda relationer och kan förklara ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt. Du är nyfiken och gillar att utveckla arbetssätt och har också ett intresse för hur digitala verktyg och AI kan användas och bidra till förbättringar.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.